Medlemsmöte med temat: Berättelsernas betydelse för lärandet
Hem Teknik Språkprojektets medlemsmöte med temat: Berättelsernas betydelse för lärandet

Språkprojektets medlemsmöte med temat: Berättelsernas betydelse för lärandet

Publicerat av: Redaktionen

31 mars 2022 hölls Språkprojektets medlemsmöte.

Språkprojektet samlar två gånger varje år alla medlemmar, skolans huvudmän, i en konferens där information delas om Språkprojektets verksamheter och inspiration ges på ett tema inom aktuell forskning.

Temat för vårens, heldigitala, konferens var berättelser och dess betydelse för lärandet.

Medlemsmöte med temat: Berättelsernas betydelse för lärandet

Språkprojektet strävar efter att tillsammans med Sveriges kommuner och huvudmän skapa världens bästa läromedel för alla elever

Binogis manusförfafttare Olaf Winter berättade under konferensen om hur Binogi använder storytelling i uppbyggnaden av sina animerade lektionsfilmer. Olaf framhöll hur effektivt storytelling är när man vill skapa en meningsfull kontext eller skapa en naturlig koppling till ett ämne. Forskning visar att för att ett sinnesintryck ska dröja sig kvar i minnet krävs bland annat ett begripligt sammanhang. Det är något Binogis korta filmer med en röd tråd, ”en story”, vill erbjuda för att stärka elevers lärande.

“Binogi använder storytelling, bland annat, för att överraska elever och väcka deras lust att lära sig”; säger Olaf Winter Binogi

Ola Henricsson, doktorand i pedagogiskt arbete, vid Göteborgs Universitet, presenterade forskningsperspektiv kring narrativ, lärande och undervisning genom en föreläsning under temat ”Berättelser sätter elevernas värld i rörelse”.

”Berättandet har både positiva effekter på språkutvecklingen och betydelse för elevers och pedagogers meningsskapande och samvaro”, säger Ola Henricsson.

Genom att anta det berättande perspektivet skapar läraren ett innehåll och sammanhang. Berättandet lockar till lyssnande och kan bli som en paus i undervisningen, samt skapa förväntan. Berättande som form är för elever en känd och använd struktur där elever får möjlighet att ta del av något ur en annan persons perspektiv och kunna reflektera över händelser på distans. Berättandet ger lust att aktivera sig genom att diskutera och ställa frågor, vilket stärker interaktionen och inkluderingen i klassrummet.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>