Hem NYHETER Finalisterna till lärarpriset Guldäpplet presenterade på Bokmässan

Finalisterna till lärarpriset Guldäpplet presenterade på Bokmässan

Publicerat av: Redaktionen

Drygt hundra engagerade och kompetenta lärare har nominerats till lärarpriset Guldäpplet 2019.

Bland dessa har juryn utsett tre finalister, som presenterades i dag på Bokmässan i Göteborg av Peter Becker och Jenny Edvardsson, Guldäpplets jury.

Finalisterna till lärarpriset Guldäpplet presenterade på Bokmässan

Finalisterna till Guldäpplet 2019. Camilla Askebäck Diaz, Johan Sköld, Napat Khiyapat. Foto: Bo Helmersson

Lärarpriset Guldäpplet delas årligen ut till lärare som förnyar och utdelas årligen ut till en eller flera lärare som förnyar lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerar elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält

– Årets finalister använder digital teknik och digitala arbetsformer på ett innovativt sätt och ger alla sina elever, oavsett förutsättningar, möjlighet att lyckas. De visar hur digitalt kompetenta lärare kan vara drivande i att förnya undervisning och lärande och samtidigt bidra till utveckling av skolans kollegiala miljö, säger Peter Becker, juryns ordförande.

Till årets finalister till lärarpriset Guldäpplet har juryn utsett:

Camilla Askebäck Diaz, lärare i Ma/NO åk 7-9 och förstelärare i digitala verktyg, på Södermalmsskolan i Stockholm. För att hennes arbete genomsyras av strävan att utveckla elevernas lärande med stöd av digitaliseringens alla möjligheter. Med en elevaktiv och formativ undervisning inkluderar hon alla elever och allas röst hörs.

Hon driver utvecklingen framåt med IKT i såväl planering, genomförande som utvärdering av undervisningen. Hon medverkar i många sammanhang och är en förebild och inspiratör, inte bara på den egna skolan utan över hela landet

Johan Sköld, lärare i svenska och tyska och nyanlända ungdomar i svenska som andraspråk och förstelärare inom IKT på Forshaga-akademin i Forshaga. För att han med ett stort engagemang för att utveckla elevernas självförtroende, språk och skrivande, med berättande och i dialog med samhällslivet, ger han eleverna möjlighet att uttrycka sig och berätta sina historier på webben med stöd av ord och inte minst med bild och rörlig bild.

Han fördjupar användningen av webbpubliceringens alla möjligheter på språkintroduktionsprogrammet där eleverna utmanas och ser sig själva växa. Han utvecklar ständigt sina arbetssätt och inspirerar kollegor i hela landet.

Napat Khiyapat, modersmålslärare i thailändska och förstelärare med uppdrag i fjärrundervisning, Modersmålsenheten i Skellefteå kommun. För att hon med sitt arbete i både när- och fjärrundervisning, från årskurs 1 till sista året på gymnasiet utnyttjar hon digitaliseringens alla verktyg för att ge sina elever möjlighet att utveckla och fördjupa lärandet i sitt modersmål. Lärarbrist, långa avstånd och språkval med få elever?

Hon förnyar fjärrundervisningen, med berättande arbetssätt och anpassning till varje enskild elev. Via sin webbplats och sociala medier delar hon undervisningsupplägg, arbetssätt och verktyg med många, både modersmålslärare, föräldrar och andra som hämtar inspiration från hennes arbete.”

Fredag den 27 september presenteras Guldäpplets vinnare och pristagare på Bokmässan, Biblioteks- och berättarscenen kl. 15.00. Pristagarna presenteras av Peter Becker och Jenny Edvardsson, juryn för Guldäpplet, tillsammans medJohanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet och Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>