Under onsdagskväll presenterades boken Skola på vetenskaplig grund i praktiken – akademisering av lärares arbete. Flera av bokens författare, lärare i Piteå kommun och forskare från både Luleå tekniska universitet och Umeå universitet fanns på plats för att berätta om boken och delar av dess innehåll.
Boken handlar om Piteå kommuns arbete med att skapa förutsättningar för att uppfylla skollagens krav, att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Innehållet synliggör hur komplext och utmanande det är för såväl lärare, rektorer, utbildningsförvaltning och forskare att hitta sätt att förstå och omsätta skollagens krav.
– De senaste årtiondena har det skett en akademisering av lärares arbete, det vill säga att lärare ska bygga undervisningen på forskning och använda vetenskapliga metoder. Författarna i antologin ger exempel på hur lärare kan öka sina vetenskapliga kunskaper genom att exempelvis genomgå en magister- eller forskarutbildning eller att bedriva aktionsforskning tillsammans med forskare, säger Ulrika Bergmark, skolforskare Piteå kommun.
Vidare visar antologin att arbetet med en skola på vetenskaplig grund möjliggörs genom praktiska förutsättningar som exempelvis tid, möjlighet till kompetensutveckling samt stöd av rektorer och mellanledare.
– Boken visar framförallt på Piteå kommuns långsiktiga arbetet med att integrera forskning i skolan. Den visar på vilka möjligheter till utveckling som samverkan kring praktiknära forskning kan skapa i en lokal kontext som Piteå kommun, säger Kristina Hansson vetenskaplig ledare Piteå kommun.
Viktigast av allt handlar det om tilltro till professionernas omdöme och lärare, forskare och rektorer tillsammans kommer att hitta de möjligheter som sammanhanget erbjuder för att bedriva praktiknära forskning i skola och förskola med utgångspunkt i professionernas frågor och utmaningar.
Målgrupp
Innehållet riktar sig framför allt till verksamma lärare och rektorer, men är även relevant för förvaltningspersonal samt forskare och lärarutbildare med intresse för samverkan kring forskning och utveckling.
– Det härligaste av allt är känslan av att boken nu finns för alla att inspireras av, säger Christina Wiklund, en av de tre lärare som tillsammans med forskare skrivit ett av antologins kapitel.
Bokens kapitel baserar sig på olika vetenskapliga studier som forskare, forskare och lärare har bedrivit i samverkan under åren 2017–2021. Exempel på frågor som berörs är:
- möjliga tolkningar av centrala begrepp såsom vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och vetenskapligt förhållningssätt relationen mellan vetenskaplig kunskap och praktisk lärarkunskap
- dilemman och strategier för lärare som genomgår akademisk vidareutbildning
- relationen mellan en professionell och en akademisk identitet
- professionellt lärande genom aktionsforskning
- förstelärares och rektorers roll i akademiseringsprocesser
Bokförläggare Susann Lundholm, medverkade digitalt och passade på att tacka för gott samarbete. Susanne betonade behovet av bokens innehåll. Det är ett aktuellt och angeläget område som författarna och redaktörerna tagit sig an. Att skriva en antologi är svårt, redaktörerna Kristina Hansson och Ulrika Bergmark har hållit den röda tråden på ett mycket bra sätt.