Hem SKOLNIVÅGYMNASIUM Svenska gymnasieungdomar ger distansundervisningen tumme upp

Svenska gymnasieungdomar ger distansundervisningen tumme upp

Publicerat av: Redaktionen

Drygt hälften av svenska gymnasieungdomar är nöjda med vårens distansundervisning.

Hälften upplever mer glädje och större lugn under perioden, trots att det fysiska kompishänget sker mer sällan.

Det framgår i en Ipsos-undersökning från Telia genom Childrens Advisory Panel (CAP).

Barn från Norden och Baltikum har deltagit i den årliga CAP-undersökningen som görs av Ipsos och Telia tillsammans med ett antal barnrättsorganisationer. Den sociala distanseringen och dess följder på måendet under våren var en av kategorierna i undersökningen.

– För oss är det alltid viktigt att förstå hur barn och unga upplever livet online. Just nu är det extra relevant att få barnens perspektiv på en digital skolgång, något som verkar varit positivt för många, säger Anna Augustson, Hållbarhetschef, Telia Sverige.

Svenska gymnasieungdomar ger distansundervisningen tumme upp

Undersökningens resultat visar att vårens omställning av gymnasieskolan inte varit en större utmaning för de allra flesta. Hälften av alla svenska gymnasieungdomar mellan 16 och 18 år känner sig nöjda med att gå i skolan på distans.

Fyra av tio känner sig mer produktiva och lika många upplever att de blivit mer självständiga. Resultatet visar även att majoriteten av eleverna upplever en större trygghet av att studera på distans under pandemin.

  • 48% säger att de är lugna och glada under distansundervisningen.
  • 77% säger att deras skärmtid har ökat.
  • 86% upplever att det är mer säkert att studera hemifrån än i skolan under pandemin.
  • 41% har känt sig mer uttråkade än vanligt.
  • 46% träffar sina vänner fysiskt mer sällan.

– Det är glädjande att se att ungdomarna anpassar sig snabbt till nya inlärnings- och kommunikationssätt. Samtidigt kan vi återigen konstatera att digitalisering är en fråga om inkludering. De unga som säger att de saknar förutsättningarna för distansundervisning, i form av tekniska prylar eller uppkoppling, har haft en mycket sämre upplevelse än andra, säger Anna Augustson, Hållbarhetschef på Telia.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>