Att samhällets digitalisering påverkar lärande, skola, och utbildning är det ingen tvekan om.
Men vilka uppgifter kan och bör tas över eller underlättas av tekniska artefakter? Vilka ska utföras av människor? Svaren på dessa frågor avgör vad eleverna ska lära sig i skolan och vilka verktyg och metoder de behöver kunna använda. Detta ska en ny nationell forskarskola skapa mer kunskap och förståelse för.
I dagarna har Vetenskapsrådet beslutat att finansiera LIKED – forskarskolan för lärande, interaktion och kunskap i en digitaliserad värld – med 12 miljoner kronor. Det är en nationell forskarskola för nio doktorander vid nio olika lärosäten där Högskolan Väst är ett av de medverkande lärosätena.
– Högskolan Väst samarbetar sedan tidigare genom forskarskolorna GRADE och UPGRADE med dessa lärosäten och det är naturligtvis glädjande att vi nu fått fortsatt förtroende. Digitaliseringen är så pass genomgripande i samhället så det är en stor fördel att vi kan bidra med olika kompetenser in i forskarskolan och skapa en tvärvetenskaplig miljö för doktoranderna. Dessutom dockar den väl an till forskningen inom vårt spetsområde arbetsintegrerat lärande, vilket är mycket positivt, säger Lars Svensson, vicerektor för forskning och forskarutbildning vid Högskolan Väst.
Fokus på lärarutbildning och lärares yrkesutveckling
Forskarskolorna som beviljades medel ska vara inriktade mot ämnen och teman som är relevanta för lärarutbildningen och för lärares yrkesutveckling. Efterhand som tillvaron blir alltmer digital, blir forskning om lärande, interaktion, och kunskap i en värld medierad av Internet allt viktigare. Sociala medier påverkar bland annat identitetsutveckling, sociala relationer demokratiskt deltagande. Forskning om de lärprocesser som aktualiseras här får därför en växande betydelse inom såväl pedagogik som inom andra ämnesområden.
Tvärvetenskap i fokus
Professor J. Ola Lindberg vid Pedagogiska institutionen vid Umeå universitet är sedan tidigare koordinator för GRADEresearch i vilket forskarskolorna GRADE och UPGRADE ingår, med totalt 23 doktorander och tolv affilierade. LIKED blir alltså ett tillskott till den redan befintliga miljön.
– Digitaliseringen som pågår får inte tas för given. Det är en fråga som rör lärande, skola, och utbildning som vi behöver mer kunskap och förståelse för, förklarar J. Ola Lindberg.
En av de grundläggande utgångspunkterna för forskarskolan LIKED är ett tvärvetenskapligt angreppssätt. Ämnesdidaktik, Didaktik, Pedagogik, Teknik och Lärande, Mediateknik, Informatik, Pedagogiskt arbete, Tillämpad IT, är ämnesområden representerade i forskarskolan och som bidrar med olika perspektiv för forskningen lärande, interaktion, och kunskap i en digital värld.
Brett samarbete mellan lärosätena
De deltagande universiteten kommer att samarbeta för att ge kurser baserat på deras expertis inom området, olika forskningsmetoder, olika teoretiska perspektiv, analysverktyg och designfrågor inom forskningen. De kommer också att samarbeta vad gäller handledning av doktoranderna och vad gäller övriga aktiviteter.
Deltagande lärosäten är Umeå universitet (värduniversitet), Göteborgs universitet, Högskolan i Gävle, Högskolan i Halmstad, Högskolan i Jönköping, Högskolan Väst, KTH, Linneuniversitetet samt Mittuniversitetet. Medel är beviljade från och med 1 juli.