Mellanstadieelever digitaliserar hälso- och sjukvården – dags för final i DigIt

Det råder stor kompetensbrist inom IT- och telekomsektorn och andra verksamheter med högt IT-fokus – så stor att tillväxten hämmas.

Ett underskott på 70 000 personer väntas år 2022. DigIt är skolprojektet som vill bidra till att vända trenden och på måndag den 20 maj är det final på Universeum. Då avgörs vilken klass som skapat den mest innovativa lösningen för en bättre sjuk- och hälsovård och därmed vinner 10 000 kronor till klasskassan.

DigIt genomförs nu för andra året i rad, i år tillsammans med bland andra Business Region Göteborg, Ericsson och Västra Götalandsregionen. Precis som förra året är temat digitaliseringen av hälso- och sjukvården. Hur kan smarta IT- och tekniklösningar bidra till en bättre hälso- och sjukvård? Det ska de deltagande eleverna i årskurs 5 och 6 komma fram till.

– Arbetssättet i DigIt syftar till att stärka elevernas innovationskraft och entreprenöriella förmågor. IT-och telekomsektorn bidrar både till Sveriges tillväxt och en hållbar utveckling, så det gäller att fylla på med kompetens, säger Anna Havel, pedagog på Universeum och projektledare för DigIt.

Skolprojektet startade i början av mars med uppstart för lärarna och de klasscoacher som stöttar klasserna. Klasscoacherna studerar teknik och IT på högskola eller universitet. Därefter följde studiebesök för alla klasser hos det partnerföretag som tagit fram respektive klass uppdrag. Studiebesöken bjöd på en fördjupad inblick i uppdraget, men också presentation av företagets verksamhet och dess olika yrkesgrupper.

Efter det har klasserna arbetat med uppdragen, under ledning av klassens lärare och med viss handledning av klasscoachen. Sin lösning presenterar de i en film och en artikel – samt på Universeum under finaldagen. Här demonstrerar eleverna sina lösningar för jury, partnerföretag och övriga mässbesökare. Lösningarna presenteras också på scen. Bara tre minuter har varje klass på sig!

Totalt kommer 380 elever från 13 klasser till finalen med lösningar av hög innovationsgrad.

Eller vad sägs om en app som omvandlar tandborstningen till pengar eller andra belöningar och en vibrerande namnbricka som med sensorteknik påminner sjukvårdspersonal om att tvätta händerna mellan varje patient för att minska smittspridning? En annan klass har valt att gamifiera frukt- och grönsakskonsumtionen för att motivera människor att äta nyttigare.

– Efter DigIt ska eleverna känna att de har vad som krävs, inte bara för att komma in på en utbildning eller få ett jobb, utan för att lösa de stora globala utmaningarna. Kanske inte själva, men tillsammans med andra. Det de har lärt sig här om att fatta beslut, kommunicera och samarbeta kommer de ha stor nytta av i framtiden, säger Anna Havel.

Alla klasser får även möjlighet att presentera sina lösningar på mässan Vitalis som hålls på Svenska Mässan den 21–23 maj. Vitalis räknas som Nordens största e-hälsomöte där företag, myndigheter, kommun och akademi möts för att diskutera framtidens utmaningar och möjligheter inom vård och omsorg.