Svar på tal: Innehåll långt viktigare än skärmtid
Hem TEKNIK Svar på tal: Innehåll långt viktigare än skärmtid

Svar på tal: Innehåll långt viktigare än skärmtid

Publicerat av: Redaktionen

I en intervju i DI Weekend (17 aug 2023) sa skolminister Lotta Edholm (L) att hon vill bromsa digitaliseringsivern i skolan:

”Paddorna ska bort – min målsättning är att paddorna helt ska bort från förskolan, de har ingenting där att göra. Och de ska begränsas kraftigt i låg- och mellanstadiet.”

Ministerns stora farhåga verkar vara skärmtid. Förvisso en het potatis, men en farhåga som enligt forskarvärlden saknar grund. Här är det dock viktigt att skilja på äpplen och päron –  skärmtid hemma är en sak, i skolan är det något helt annat. Det är givetvis stor skillnad att slö-scrolla TikTok och Youtube och att använda iPaden som skolverktyg. Därför är det långt mycket viktigare att diskutera innehåll än skärmtid. Ministern borde istället lyfta hur vi maximerar lärandet i svenska skolan – kvalitativt innehåll och funktion borde gå före diskussionen om kvantitativ skärmtid.

Skolministerns uttalande är märkligt även på andra sätt:

Utbildningsteknologi, eller Edtech som det vanligtvis kallas, är ett samlingsnamn för IT-lösningar som tagits fram för att stötta lärande och lärprocesser. Det handlar alltså om digital teknik som möjliggör och stärker lärandet i Sverige, och som därmed också stärker landets konkurrenskraft på sikt. 2012 när Lotta Edholm var skolborgarråd i Stockholms stad var hon drivande till att köpa in iPads för 10 miljoner till stadens grundskolor. Då var hon övertygad om läsplattornas plats i den svenska skolan och poängterade vikten av att eleverna skulle komma ut i samhället med bra IT-kompetens. Vad har fått Edholm att ändra sig? Varför vill skolministern bromsa den här (digitala) utvecklingen?

Oslo kommun väljer en annan väg

Svar på tal: Innehåll långt viktigare än skärmtid

Johan Måhlén, utbildningsexpert på Jamf

Ett intressant exempel där man inte ser skärmtid som ett problem, utan där man istället utnyttjar teknikens hjälp och låter innehållet styra är Oslo kommun. Sedan några år tillbaka har 65 000 av kommunens grundskoleelever varsin iPad som primärt arbetsverktyg i skolan. iPad-installationen är den största i Norden någonsin. Kommunen är övertygad om att ökat teknikanvändande kommer att leda till förbättringar både i arbetsmiljö och produktivitet. Även i Sverige finns exempel på både kommunala skolor och friskolor som har en klar vision om fördelarna med digitalisering och som väljer att satsa helhjärtat på teknik.

Innovativa lösningar för smart användande

I exemplen ovan har eleverna under skoldagen bara åtkomst till skolrelaterat innehåll. Då är det läraren som styr innehållet. Efter skolan kan föräldrarna enkelt gå in och hantera barnets innehåll och skärmtid via sin egen enhet. Både elever, lärare och föräldrar kan alltså dra nytta av iPadens funktioner och applikationer på olika sätt både i och utanför skolan. Föräldrarna kanske väljer att begränsa innehållet till skolappar och läxor mellan 15 och 17? Kanske ställer man in en timmes ”fri skärmtid” efter middagen varje dag? Efter 20.00 kanske bara klockan på barnets iPad fungerar? Tack vare smarta hanteringsapplikationer är det möjligt att maximera den pedagogiska effekten samtidigt som skärmtiden regleras. Skärmtid är då inte längre något man behöver bråka om hemma – nu sätter tekniken (i samarbete med föräldrarna) begränsningar för smart användande.

Verktyg för individualiserad undervisning

Ett annat argument för varför iPads faktiskt har en viktig plats i skolan är att utbildningsteknologi gör det möjligt att individualisera och personalisera undervisningen på en banbrytande nivå. Det här är extra viktigt för barn som behöver lite extra stöd – barn med till exempel autism, adhd eller dyslexi. Med teknikens hjälp får eleverna möjlighet att visa sina förmågor och kunskaper på fler sätt än via prov som traditionellt ofta väger tungt vid bedömning. Eleverna kan till exempel spela in ljud, video, animera och skapa musik och på olika sätt använda och utveckla sin kreativitet. Med fler pedagogiska verktyg görs undervisningen helt enkelt mer varierad och tillgänglig –  alla ges likvärdiga möjligheter och alla får vara med och känna sig delaktiga.

Mot maximerat lärande

Enligt branschorganisationen Swedish Edtech Industry är Sverige ledande både i att använda och utveckla digital teknologi på utbildningsområdet. Tyvärr speglar skolministerns uttalande inte detta faktum.

Jag hävdar inte att det bara är att köpa in mängder av iPads till skolorna för att lyfta kunskapsnivån, men till skillnad från skolministern önskar jag att vi lyfter blicken och ser bortom kvantitativ skärmtid och istället fokuserar på att maximera lärandet i skolan. iPads och datorer är innovativa verktyg för lärande och utveckling och ett fantastiskt stöd för både elever, lärare och föräldrar.

Johan Måhlén, utbildningsexpert på Jamf

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>