För en liten tid sedan lanserades Natur & Kultur CodeMonkey i Sverige. CodeMonkey är en prisbelönt spelmiljö där elever lär sig att programmera med riktigt programmeringsspråk på ett enkelt och lustfyllt sätt.
Programmering föreslås av Skolverket samt betydande samhällsaktörer bli del av skolans kurs- och ämnesplaner. Det handlar bland annat om att elever ska lära sig att använda digital teknik, förstå hur tekniken påverkar dem och hur de i sin tur kan påverka den.
CodeMonkey är en prisbelönt spelmiljö där man kan lära sig analysera problem, utvärdera olika lösningsmodeller, designa en lösning, skriva programkod, testa och rätta programmet. Det finns även en medföljande lärarhandledning som ger tydligt stöd till läraren – inga förkunskaper krävs.
– Med lanseringen av CodeMonkey vill vi ge fler chansen att lära sig grunderna i programmering på ett lustfyllt sätt. För med programmering lär man sig nya språk och nya sätt att tänka, något som ger fler nycklar till demokratins möjligheter, säger Helena Holmström, förlagschef på Natur & Kultur Läromedel.
– Programmering är ett viktigt verktyg som öppnar dörrar genom att ge en djupare förståelse av världen runt omkring och hur man kan vara med och påverka. Med över 3 miljoner användare runt om i världen är vi mycket glada över att nu kunna erbjuda CodeMonkey på den svenska marknaden tillsammans med Natur & Kultur, säger Yishai Pinchover, VP, Business Development, CodeMonkey Studios.