Nu lanseras Edtechkartan.se– den första systemkartan över det svenska edtech-landskapet, en interaktiv och lättanvänd systemkarta som ger en övergripande bild av det komplexa digitala ekosystemet för svensk skola.
Det har saknats en helhetsbild över det digitala ekosystemet
Edtechkartan tar utgångspunkt i skolans och skolhuvudmannens verksamhetsprocesser, och utifrån dessa verksamhetsområden mappas leverantörer in som idag har lösningar för att stödja processen.
Syftet med att ta fram en systemkarta över edtech-lösningar är att få en översikt över det komplexa digitala ekosystem som skolväsendet har och öka kunskapen hos beslutsfattare om vilka lösningar som idag finns tillgängliga för den svenska marknaden.
Vi har saknat en helhetsbild över det digitala ekosystemet i Sverige. Det var tydligt när vi startade branschorganisationen, att vi många gånger satt på olika bilder av hur ekosystemet såg ut, huvudmän, myndigheter och bransch, berättar Jannie Jeppesen, vd för branschorganisationen som startade så sent som 2017 med målet att kunna jobba branschövergripande med förbättringsfrågor.
Trestegsraket skall bidra till att systemen pratar med varandra
Arbetet har genomförts under ett års tid av branschens medlemmar och nu finns översikten över ekosystemet på plats, som skall underlätta för att göra en omvärldsanalys för beställare. Ett första steg i en trestegsraket, säger Jannie Jeppesen. Det är bra att vi nu fått fatt i det komplicerade ekosystemet, men vi behöver också peka på de standarder för informationsöverföring som finns inom varje område, där vi också saknar en nationell översikt.
Så vi har precis dragit igång arbetet med att ta fram en lista över de nationella och internationella standarder som kan kopplas till varje process. Meningen är att det skall göra det lättare för huvudman att kravställa på interoperabilitet och öka implementeringen av de standarder som finns idag. Med det sagt, så finns det fortfarande områden i där arbetet med standarder behöver utvecklas, både från branschen och myndigheter. För att lösa de problem som finns, måste vi starta med en nulägesbeskrivning, något vi saknat, menar hon.
Parallellt med standardlistningen tar branschorganisationen också fram ett inköpsstöd, fortsätter hon. Ett stöd som skall fungera som en hjälp att ställa krav, på interoperabilitet och funktionalitet, kopplat till verksamhetens behov och vilka effekter man vill uppnå. Våra leverantörer läser ju alla upphandlingar och vet vad som kännetecknar en bra upphandling, vilket ju är en formidabel guldgruva att ösa ur. Nu skall vi sammanställa detta i generella råd och inköpsstödet syftar till att vässa kraven på leverantörerna. Som bransch vill vi inget hellre än att ha tydliga krav som skapar verksamhetsnytta och värde för kunden, avslutar Jannie Jeppesen.
Nu sätts Edtechkartan i löpande förvaltning och kommer att uppdateras med jämna mellanrum. Arbetet med listning av standarder och inköpsstöd har redan påbörjats.