Ett år med distansundervisning och pandemi
Hem SKOLNIVÅEFTERGYMNASIAL UTBILDNING Ett år med distansundervisning och pandemi

Ett år med distansundervisning och pandemi

Publicerat av: Redaktionen

Pandemin har pågått i snart ett år och med det har all undervisning inom vuxenutbildningen bedrivits på distans.

Ett år med distansundervisning och pandemi

Omställningen har varit utmanande men har också betytt en ökad teknisk kompetens bland många elever och en högre närvaro.

– Det var jobbigt för både lärare och eleverna med omställningen i början. Efter några månader satte sig de nya rutinerna och då blev det bättre. Att undervisa hemifrån är det nya normala och vi lär fortsätta med det under 2021, säger Olga Lundquist, sfi-lärare.

Olga Lundquist är utbildad gymnasielärare och har arbetat på Hermods sfi i Kungsbacka under ett och ett halvt år. När corona-viruset slog till i mars förra året fick de snabbt stänga ned skolan och börja undervisa på distans.

– Vi fick strukturera om mycket av undervisningen och nu kör vi bland annat kortare lektioner med fler hemuppgifter för eleverna. Många elever tyckte det var frustrerande i början med den tekniska utrustningen. Vi fick också låna ut en del datorer till dem som saknade .

Fördelar och utmaningar med distansundervisning

Distansundervisningen inom sfi har både fördelar och utmaningar. Många elever har blivit tekniskt kunnigare än tidigare och närvaron har ökat. Även digitala verktyg har utvecklats under pandemin.

– Fler kan nu delta på lektionerna även om de skulle vara förkylda eller har sjuka barn. Distansundervisningen sparar också mycket tid genom att eleverna slipper pendla till skolan. Det är också lättare att kombinera studierna med arbete, säger Olga Lundquist.

Samtidigt finns det elever som uppger att de saknar den sociala kontakten som uppstår i klassrumsundervisningen. Självstudier har också varit svårt för en del elever då distansundervisning kräver stor disciplin.

En elev som har sett positivt på distansstudier är sfi-eleven Jurgen Bouw som kommer från Nederländerna.

– För mig har det varit smidigt eftersom jag studerar på deltid och är pappaledig på deltid. Upplägget på undervisningen är bra med tre timmars lektioner varje dag och hemuppgifter. Vi har även ett bra digitalt verktyg som heter Lunis där det finns övningar och tester i det svenska språket. Ibland har det varit lite svårt när vi är stora grupper och många pratar samtidigt, men läraren brukar lösa det bra genom att dela in oss i mindre grupper, säger Jurgen Bouw.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>