Hem NYHETER Östersund satsar på superanvändare i Skolon – Mikael Åsberg ser möjligheterna med plattformen

Östersund satsar på superanvändare i Skolon – Mikael Åsberg ser möjligheterna med plattformen

Publicerat av: Redaktionen

I våras skrev Östersund kommun på ett avtal för att påbörja en uppstart av den digitala samlingsplatsen Skolon.

I samband med det kom även covid-19, och implementeringen gick snabbare än först planerat för att få möjligheten att använda sig av Skolon trots att undervisningen inte alltid såg ut som vanligt.

Östersund satsar på superanvändare i Skolon - Mikael Åsberg ser möjligheterna med plattformen

Mikael Åsberg, utvecklare digitalisering i Östersunds kommun.

– Under den här tiden har det varit smidigt att jobba med Skolon, de har reagerat snabbt på våra åsikter även om våren har varit en stor belastning och prövning för alla.

Men det märks att de är långt framme i utvecklingen gällande digitala läromedel och webbresurser, säger Mikael Åsberg, utvecklare digitalisering i Östersund.

Redan för flera år sedan började Östersunds kommun fundera på hur de skulle kunna underlätta arbetet för sina lärare och pedagoger på bästa sätt.

Dels ville de lätta på den administrativa bördan, men också hjälpa de lärare som behöver stöttning på vägen att samla ihop sina digitala lärresurser.

– Vi har under flera år tittat på just Skolon, och insåg snabbt att det var ett väldigt bra verktyg för just detta. Speciellt för att minska på tiden som lärarna behöver lägga för att söka reda på digitalt undervisningsmaterial själva. Lärarnas tid är i dag väldigt pressad, och det här en väldigt bra och tidseffektiv lösning för dem, säger Mikael Åsberg.

I våras skrev därför kommunen ett tre år långt avtal med Skolon, och tanken var att sätta igång långsamt under våren för att sedan starta upp ordentligt på höstterminen. Men när avtalet var skrivet förändrades den ursprungliga planen, då covid-19 började spridas i Sverige och implementeringen gick snabbare än planerat.

– Vi ville ta tillvara på chansen att prova plattformen och alla dess funktioner som finns där, speciellt när undervisningen inte alltid såg ut som vanligt, säger Mikael Åsberg och fortsätter: Nu till hösten kommer vi att utbilda så kallade superanvändare, som kommer att få en djupare utbildning i Skolon och på så sätt i sin tur kunna hjälpa sina medarbetare, speciellt vad gäller licenser och kontohantering.

Säkrar åtagandet gentemot GDPR

För Östersund kommun var Skolon även ett bra alternativ när det kommer till den nya lagen om behandling av personuppgifter, GDPR. Skolon är skapat för att underlätta hanteringen av personuppgifter för skolor och kommuner när det kommer till digitala skolverktyg och läromedel. Därför finns de grundläggande funktionerna som krävs för hantering av personuppgifter enligt GDPR redan inbyggt i plattformen för alla användare.

– Ur kommunens perspektiv är den funktionen som gör att vi väldigt snabbt kan få ut en lista i vilka läromedel en viss elev är registrerad i väldigt bra. Det innebär att istället för att fråga var och en av leverantörerna får man ut det väldigt snabbt direkt via Skolon. Därigenom säkrar vi upp vårt åtagande gentemot GDPR, säger Mikael Åsberg.

Även ekonomiska vinster finns

Mikael Åsberg, som själv är utbildad lärare i grunden, ser stora fördelar med att använda sig av en tjänst som Skolon för att underlätta både för lärare och elever.

– Jag kan bara se att Skolon kommer underlätta väldigt mycket för oss. För att det ska bli skillnad i klassrummen måste man ha en tanke på varför man använder digitala verktyg. I Skolons plattform finns fantastiskt många läromedel som våra lärare på ett enkelt sätt kan testa och utvärdera – och på så sätt kan man anpassa de digitala webbresurserna så att det passar sin egen undervisning och elevgruppen. Det kommer också förhoppningsvis vara en del fördelar för oss rent ekonomiskt, då vi tack vare Skolon kan se hur de digitala webbresurserna används och på så sätt fördela licenserna rätt, både inom den egna skolan, men även mellan skolor i kommunen.

Att utveckla digitaliseringen ytterligare i skolan är något som Mikael Åsberg verkligen ser fram emot, och något som han tror kommer ge bra resultat för både elever och lärare på sikt.

– Att digitalisera skolan fullt ut kommer ta tid, men ser vi till den utveckling som finns så är det fantastiska möjligheter att utveckla lärandet. Tillsammans med kompetensutveckling för att förändra sin undervisning så att den passar för den digitala utvecklingen, så kan Skolon göra skillnad, helt klart.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>