Jämställdhetsmyndigheten har i veckan beviljat stöd till ett ettårigt projekt som ska förbättra den digitala arbetsmiljön för elever.
Målet är att öka jämställdheten och minska skillnader i studieresultat och psykisk hälsa mellan flickor och pojkar.
Projektet leds av Elevernas riksförbund i samarbete med Add Gender AB, Begripsam AB, Gustavsbergs Gymnasium, Kvarnbergsskolan och Värmdö kommun.
Projektet ska
– utveckla enhetliga och tillgängliga metoder för att arbeta i digitala skolplattformar
– ta fram verktyg för att utvärdera och följa upp den digitala lärmiljön
– ta fram kunskapsmaterial om hur arbete med den digitala arbetsmiljön främjar en jämställd och likvärdig utbildning.
Syftet är att
– skapa mer meningsfulla lärmiljöer, särskilt för pojkar
– förbättra studiero och skolmiljö för alla elever.
Begripsam bidrar bland annat med expertis inom kognitiv tillgänglighet och leder kartläggning och utvärdering av den digitala arbetsmiljön.
Genom att arbeta med de elever som upplever störst svårigheter i skolan skapar vi bättre förutsättningar för alla elever.
—
Bakgrunden till projektet är en ökad skillnad mellan pojkar och flickors skolresultat. Samt det faktum att omkring 12 procent av alla elever slutar grundskolan utan behörighet att läsa på gymnasiet, varje år.
Många elever förstår inte ens vad de ska lära sig under lektionerna.
Det här syns också i alldeles färsk forskning vid Linköpings universitet. Deras forskningsrapport pekar på stora brister i grundskolans undervisning.