Socialt lärande och ”akademisk kollaps” – heta ämnen på EdTech Sweden

Femårsjubilerande EdTech Sweden har laddat upp med massor av spännande talare, nytänkande startups och kreativa workshops.

Benjamin Palmqvist, försäljningschef på TicTac Interactive.

Exempelvis berättar Benjamin Palmqvist från TicTac varför socialt lärande är framtiden, och cyberfilosofen Alexander Bard vill att vi ska förbereda oss på “akademisk kollaps”.
Välkommen till två fullmatade dagar om framtidens digitala lärande 23-24 oktober på Scandic Talk vid Stockholmsmässan!

Bli en guru på socialt lärande

Socialt lärande och användargenererat innehåll står i fokus när TicTac – Skandaviens ledande aktör inom digitala kunskapslösningar – för första gången medverkar på EdTech Sweden.
Benjamin Palmqvist, försäljningschef på TicTac Interactive, delar med sig av hur du kan utnyttja kraften i användargenererat innehåll för att bli en lärande organisation, och vilka digitala verktyg som behövs för att skapa ett effektivt lärande.
– Det ska bli superspännande, säger Benjamin Palmqvist entusiastiskt.

Vilka förväntningar har ni på EdTech Sweden?

– Begreppet ”edtech” har börjat sätta sig och edtech-branschen är just nu en av de snabbast växande branscherna i världen. TicTac har funnits sedan 1999 och har varit med på hela e-learning-resan, men numera pratar vi istället om helhetslösningar som inkluderar all teknologi som främjar kunskapsdelning.

Vad kommer ni att prata om på EdTech Sweden?

– Om ”social learning” och användargenererat innehåll, hur vi kan lära av varandra med hjälp av olika verktyg som filmer och chattar. Det har blivit så enkelt att dela med sig av sin egen kunskap! Vi tillhandahåller skräddarsydda plattformar som hjälper anställda att göra just detta, istället för att man som anställd sitter ensam med sina kunskaper, som sedan försvinner när den anställde gör det. På det här sättet bygger man en specialistorganisation istället för en chefsorganisation där kunskap pushas ut centralt. Som anställd uppmuntras du att bli en ”learning influencer” som kan påverka hela arbetsplatsen kunskapsmässigt. På Edtech Sweden kommer vi att i workshops låta besökarna prova på hur det är att arbeta i en sådan här plattform.

Är ni ensamma i Sverige med att tillhandahålla den här typen av social learning-lösningar?

– Nej, men vi är den enda svenska återförsäljaren som har ”social learning” i kombination med traditionellt LMS, men det är förstås en global marknad. Den här metoden är rätt ny på den svenska marknaden, och vi började jobba med den för ungefär ett år sedan.

Vilka utmaningar finns när det gäller den här nya tekniken?

– Den stora utmaningen är att få en organisation att börja jobba så här istället för på traditionellt vis. Det gäller att sälja in detta nya sätt att jobba internt, det är en helomställning. Det krävs en ledning som ställer krav på sina medarbetare att bli mer aktiva. Vi ser redan att flera myndigheter inkluderar ”social learning” i sina upphandlingar, vilket skyndar på denna utveckling.

Vad ser du mest fram emot på EdTech Sweden?

– Alla möten, att träffa hela den svenska edtech-marknaden. Jag ser fram emot att med besökarna diskutera hur vi kan jobba mer effektivt, och hur vi kan jobba mer med AI, som redan är implementerat i vår plattform.

TicTacs programpunkt äger rum 24 oktober kl 10.10

Här är några andra höjdpunkter på Edtech Sweden 2019:

Förbered er på “akademisk kollaps”

Alexander Bard är cyberfilosof, futurolog, tv-stjärna och nyligen publicerades hans senaste bok ”Digital Libido”.
23 oktober kl 16.00

”Spelifierat” lärande – vad funkar och vad funkar inte?

Frida Monsén, Digital Learning & Development specialist – DOINGS for a Change, berättar om hur psykologi, didaktik och beteendevetenskap är grunden för god digital design för lärande.
23 oktober kl 14.00

Digitalisering som skapar en skola för alla

Malin Frykman, projektledare utbildning Stenungsunds kommun, berättar om kommunens grundskolor som under förra året påbörjade en gemensam resa med syftet att skapa en skola för alla. Digitaliseringen har blivit en viktig hävstång för att distribuera ut ledarskapet och styra grundskolans digitalisering mot gemensamma mål.
23 oktober kl 13.30

Vi gör världen bättre!

Martin Bieber, biträdande rektor på Stenkulaskolan och tidigare i år korad till ”Ung skolledare”, om hur Stenkulaskolan är inne i en stor förändring. Digitalisering och inkludering är två nycklar i pusslet som läggs för att elever i utanförskap ska bryta mot samhällets förväntningar och bli spjutspetsar i det framtida digitala Sverige.
24 oktober kl 16.00

Al för en bättre läsförståelse

Bo Kristoffersson och Malin Sandquist från Lexplore som är ett av Sveriges internationellt mest uppmärksammade och prisade edtech-bolag. De har utvecklat en unik teknik för att förbättra barns läsförståelse genom att studera ögonrörelser. Här berättar de om det AI-baserade edtech-verktyget som följer elevernas autentiska läsning från avkodning till språkförståelse.
24 oktober kl 11.30