Tekniska tar hem eventbranschens silverpokal

Med chockrosa bussar turnerar Tekniska museet till skolor för att ge fler unga chansen att upptäcka och inspireras inom teknik och naturvetenskap, med en särskild satsning på att öka den digitala kompetensen bland barn och lärare.

Nu belönas Maker Tour-projektet med silverplats i event- och sponsringsbranschens tävling Gyllene Hjulet.

Tekniska museets satsning belönades idag med event- och sponsringsbranschens pris Gyllene Hjulet inom kategorin “Årets långsiktiga” för satsningen på att motverka digitalt utanförskap med bussar som turnerar till skolor i Stockholmsområdet.

Utbildningssatsningen Maker Tour – programmering i skolan vänder sig till skolor i utsatta områden i Stockholm. I projektet besöker Tekniska museets pedagoger mellanstadieklasser för att lära ut, inspirera och stärka den digitala kompetensen hos elever och lärare.

Tack vare bidrag från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse görs det helt utan kostnad för skolan.

En sammanställning som gjordes av ByBrickInsight tidigare i år visar på en stor intresseökning för teknik och programmering bland elever som deltagit i projektet. 90% av eleverna är positiva till ett yrke inom programmering, mot 52% innan Maker Tour-besöket.

– Att förstå tekniken och bli inkluderad i den digitala och tekniska utvecklingen är en fråga om demokrati och en förutsättning för ett fungerande samhälle, säger Peter Skogh, museidirektör på Tekniska museet.

Enligt en Novusundersökning 2018 upplever var tredje grundskollärare att de saknar de verktyg och den kompetens som krävs för att stärka elevernas digitala kompetens, samtidigt som 9 av 10 är positiva till de nya tilläggen i läroplanen..