[Sommarläsning] Medan nästan hela Sveriges befolkning idag är online hänger Tyskland fortfarande lite efter vad gäller internetanvändning.
Tyskarna betalar mer än andra för mobilsurf och är allmänt mer försiktiga vad gäller dataskydd och säkerhet. Men digitaliseringstrenden är tydlig även på andra sidan Östersjön.
Enligt IIS, Internetstiftelsen i Sverige, använde över 90 procent av Sveriges befolkning internet regelbundet år 2015. Motsvarande siffra för Tyskland låg på enbart 78 procent. Stora skillnader uppdagas framförallt i användningen av mobilt internet på smartphones och surfplattor.
En av anledningarna till detta är att mobilsurf i nästintill inget annat europeiskt land är så dyrt som i Tyskland.
För 35 euro i månaden får man i Frankrike, Storbritannien, Danmark eller Sverige i genomsnitt 20 GB mobildata, medan man i Tyskland bara får en ynka gigabyte. Hela 60 euro betalar tyskarna för 5 GB.
Historiskt höga priser på mobilsurf
Hur är det möjligt att priserna skiljer sig så enormt mellan länderna? Det finns två historiska anledningar för detta: Vid internetboomens topp auktionerades frekvensbanden för mobildata ut för tvåsiffriga miljardbelopp. I inget annat land i Europa såldes frekvenserna så dyrt som i Tyskland. Efteråt var man från mobiloperatörernas sida tvungen att få in de enorma kostnaderna vilket resulterade i att nästan ingen använde mobilt internet under ganska lång tid.
Den andra anledningen för billigare internet utanför Tyskland är den subventionerade nätutbyggnaden under 1990-talet i bland annat de skandinaviska länderna. Den gjorde det möjligt att hålla lägre kostnader. Med 77 procent av befolkningen som använde sig av mobilt internet i Sverige 2015 säger man att den mobila tillväxten numera planar ut. I Tyskland finns det däremot fortfarande tillväxtpotential. Här använder idag enbart 54 procent mobilt internet.
Skepsis mot internetbanker och betalningslösningar
Ett annat område där tyskarna ligger efter är att sköta betalningar och bankärenden online. 27 procent av de tyska internetanvändarna avstår från att utföra banktransaktioner över nätet för att de är oroliga för att det inte är säkert – mer än i något annat EU-land.
Att betala med mobilen är inte heller normalitet i Tyskland. I Sverige är appar som Swish och Mobilt Bank ID etablerade och används av en stor del av befolkningen. Efter GPS-funktionen är betalningssystem en av de tjänster som svenskar använder oftast på sina mobiltelefoner. Under de senaste två åren har tyska banker långsamt börjat erbjuda egna appar men många tyskar är fortfarande mycket försiktiga när det gäller att utföra banktransaktioner och betalningar via sin mobiltelefon.
Sociala medier allt viktigare
Digitaliseringen har kommit längre inom andra områden. Vad gäller mediekonsumtion är det till exempel tydligt att sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin och i Tyskland även Xing allt mer ökar i betydelse som kommunikationskanaler och nyhetskällor. För företag och organisationer är det idag inte längre ett alternativ att inte vara närvarande i sociala medier. I den meningen följer Tyskland den globala trenden.
Nu visar den nyligen publicerade årliga rapporten om digital förändring från Reuters Institute och Oxfords Universitet att sociala medier för första gången är viktigare som nyhetskälla än tidningar. Framförallt Facebook håller på att ta över nyhetsförmedlingen till främst unga användare. Mer än hälften av alla tillfrågade mellan 18 och 24 år föredrar sociala medier som nyhetsportal för att det är enkelt och bekvämt att snabbt få information där.
Algoritmer oroar medieföretagen
Utvecklingen bort från de klassiska nyhetskällorna såsom tidningar, radio, tv och även etablerade mediers nätupplagor mot sociala medier oroar mediehusen. De tappar annonsintäkter men även nyhetsförmedlingens karaktär håller på att förändras.
Portaler som Facebook använder algoritmer vilket betyder att man företrädesvis ser sådant innehåll i nyhetsflödet som många av de egna vännerna har delat eller kommenterat. I många fall presenteras man innehåll och åsikter som man redan håller med om. Frågan är hur man kan göra seriös journalistik i denna miljö – en fråga som journalisterna och medieföretagen i Tyskland och resten av världen måste hitta nya svar på under de kommande åren.