Samtala om källkritik med dina elever
Hem EFTER PLUGGET Samtala om källkritik med dina elever

Samtala om källkritik med dina elever

Publicerat av: Redaktionen

Enligt .SE:s årliga undersökning Eleverna och internet använder eleverna idag internet till annat än skolarbete under skoltid.

Rapporten visar också att föräldrar förväntar sig att deras barn får lära sig att hantera internet i undervisningnen. IT-Pedagogen har pratat med Kristina Alexanderson, en av författarna till rapporten, om elever, pedagoger och källkritiska samtal dem emellan.

– Enligt läroplanen ska skolan förbereda eleverna för en verklighet i snabb förändringstakt och arbeta för att göra dem kritiskt medvetna. Jag tror att skolan behöver arbeta med olika verktyg, försöka medvetengöra elever kring hur den digitala verkligheten och vardagen fungerar. Ställa kritiska frågor kring de verktyg de använder, eller som eleverna använder. Jag tror att skolan behöver arbeta med verktyg som är bekanta för eleverna, men göra dem medvetna om hur de fungerar samt varför de fungerar på ett visst sätt, säger Kristina Alexanderson.

Skärmavbild 2015-03-29 kl. 17.06.47En slutsats som kan dras från rapporten Eleverna och internet 2014 är att lärare inte för samtal om internet med sina elever föra att eleverna upplevs vara vana internetanvändare och därför inte har behov av sådana samtal.
Kristina Alexanderson menar att det som är viktigt för eleverna att veta för att deras internetanvändande ska vara säkert, är att det finns risker för intrång, att de blir lurade och att de i värsta fall kan förlora pengar i bedrägerier. Hon säger dock att det skulle kunna vara så att samtalen faktiskt förs, men att de inte uppfattas av eleverna.

När eleverna är 9 år gamla använder 60 procent av dem internet för att söka information och fakta. Källkritik är alltså något skolan borde arbeta med regelbundet redan på lågstadiet.
Kristina tror att utgångspunkten för källkritiska samtal borde vara barnens vardag och erfarenheter. Att samtala om källkritik utifrån deras egen användning av internet.
– Vilka tjänster använder de? Hur och vad lär de sig där?

Kristina tipsar slutligen om Webbstjärnan – en skoltävling, som .SE står bakom vars syfte är att öka kunskaperna och medvetenheten hos elever och lärare kring hur internet fungerar och hur de kan arbeta med webben som en del av undervisningen.

 


Eleverna och internet 2014 från .SE (stiftelsen för internetinfrastruktur)

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>