Dataspelsstudenter ger interaktiv föreställning på Konstmuseet
Hem Efter plugget Dataspelsstudenter ger interaktiv föreställning på Konstmuseet i Skövde

Dataspelsstudenter ger interaktiv föreställning på Konstmuseet i Skövde

Publicerat av: Redaktionen

Högskolan i Skövde finns omkring 600 dataspelsstudenter som läser olika inriktningar.

De senaste veckorna har ett 20-tal förstaårsstudenter som läser Game Writing lämnat datorerna och i stället jobbat med en föreställning.

På torsdag, 2 juni, är allmänheten välkommen till Konstmuseet i Skövde för att ta del av studenternas interaktiva föreställning.
– Det är ett mysterium där besökarna kan vara med att lösa gåtan, säger Louise Persson, programansvarig för Game Writing.

En berättelse som fängslar är viktigt i alla medier, såväl spel som böcker och tv-produktioner. Och i teaterföreställningar. När terminen närmar sig sitt slut har Game Writing-studenterna och även några internationella studenter haft den praktiska kursen Interactive Performance and Games (Interaktiv performancekonst och spel) och skapat en föreställning. De har jobbat från idé till handling och agerar nu själva i det levande rollspelet, ett lavj.

– Vi fick uppgifter att utgå ifrån och sen har vi jobbat fram olika idéer i klassen som ledde fram till föreställningen. En del hade lajvat förut, andra hade aldrig gjort det, berättar studenten Sofia Lundgren.

Fler använder spel inom kultursektorn

Programmet Dataspelsutveckling – Game Writing fick för några år sedan en delvis en ny struktur för att ytterligare stärka studenternas kunskaper inför arbetslivet. Närheten till teater, interaktiva föreställningar och att studenterna ska skapa för än mer aktiva deltagare fick större fokus.

Dataspelsstudenter ger interaktiv föreställning på Konstmuseet

Dataspelsstudenterna Elin, Martin och Niklas läser första året på inriktningen Game Writing och terminens sista kurs är en interaktiv föreställning. På torsdag, 2 juni, kan allmänheten komma till Konstmuseet i Skövde för att se eller delta i lajvet.

– Vi ser att allt fler inom kultursektorn använder sig av spel, speltekniker och sådana strukturer i sitt arbete. Samarbetet mellan dataspelindustrin, teatrar, museum och film har ökat de senaste åren och vi vill ge studenterna de här viktiga verktygen med att arbeta med interaktiva föreställningar. Vi vill att de ska ha med sig den kunskapen i sin verktygslåda när de kommer ut i arbetslivet, förklarar Louise Persson och konstaterar att det ger studenterna större möjligheter och en ökad bredd på arbetsmarknaden.

Rebecca Rouse, lektor i medier, estetik och berättande och utbildad teaterregissör i USA håller i terminens sista kurs med den interaktiva föreställningen.

– Vi ser allt fler nya former av medietekniker i teatrar och på scener.

Rebecca har forskat om storytelling och studerat nya former av medier och teknologier inom teaterverksamhet som studenterna nu får del av i den här kursen.

Förställning med oklart slut

Vad som händer under lajvet är givetvis inte klart innan då mycket handlar om improvisation. Det är lite som ett spel, hur du agerar i spelet påverkar slutresultatet. Som publik kan du välja att delta i föreställningen eller titta på.

– Man kan jämföra den här föreställningen med en fotbollsmatch, man vet inte innan hur matchen ska sluta förrän den är över, och det är samma här med föreställningen, konstaterar Rebecca.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>