För att stärka läsandet och ge alla elever i den kommunala grundskolan ökad läslust inför Österåkers kommun ett nytt AI-verktyg som hjälper pedagogerna att analysera elevernas läsförmåga.
Med mer kunskap kan pedagogerna snabbare säkerställa att varje elev utmanas i läsning på rätt nivå.
Idag läser vi mindre och mindre i Sverige. Det finns behov av att stärka läsandet och öka läslusten eftersom minskad läslust kan leda till att det blir svårt att ta till sig instruktioner och information för att kunna ta välgrundade beslut i sin vardag. Därför satsar Österåkers kommun nu ytterligare på läsning i den kommunala grundskolan. Med hjälp av ett nytt AI-verktyg, som mäter ögonrörelser för att analysera elevernas läsförmåga, kan pedagogerna tidigt se vilken nivå varje elev befinner sig på.
– Alla elever ska få rätt förutsättningar för att utvecklas utifrån sin egen förmåga. Den nya tekniken hjälper pedagogerna att snabbt se hur en elev läser och kan anpassa läsuppgifterna efter elevens nivå. Det minskar risken att elever hamnar i läs- och skrivsvårigheter och möjliggör att fler elever kan få stöd tidigt, säger Henrik Kempe, elevhälsochef i Österåkers kommun.
Satsningen på läsning i grundskolan är en del i kommunens ambition att bli den bästa skolkommunen i länet.
Olika satsningar pågår för att nå det målet som till exempel arbetet med att ha inkluderande lärmiljöer och möta olikheter. Att utveckla eleverna läsförmåga är ytterligare ett steg i samma riktning.
– Detta är ett stort och viktigt steg i vår satsning på läs- och skrivförståelse, där vi med teknikens hjälp på ett ännu bättre sätt kan möta varje elev utifrån dennes förutsättningar, säger Michaela Fletcher (M) Kommunstyrelsens ordförande i Österåkers kommun.