Ansökan öppen till hårdrockskollot för unga tjejer
Hem EFTER PLUGGET Ansökan öppen nu till hårdrockskollot för unga tjejer

Ansökan öppen nu till hårdrockskollot för unga tjejer

Publicerat av: Redaktionen

Studiefrämjandet och Sweden Rock Festival vill skapa bättre förutsättningar för unga tjejer som älskar och vill spela hårdrock.

Därför anordnas Sweden Rock-kollo varje sommar.

Kollot är för tjejer i åldern 14-17 år och sker på Hällevikslägret i Sölvesborg 4-8 juni i samband med festivalen. Från och med 3 februari kan man ansöka om att vara med sommaren 2023.

– Det är en underbar känsla att för fjärde gången få arrangera världens bästa kollo tillsammans med världens bästa hårdrocksfestival säger Marcus Pehrsson, kommunikationschef och före detta utvecklingsledare för musikverksamheten på Studiefrämjandet.

På kollot får deltagarna chansen att spela, leva och andas hårdrock i fyra dagar. Fokus är på att utvecklas och vara kreativa tillsammans med likasinnade. Kollot innefattar dessutom ett spännande studiebesök bakom kulisserna på Sweden Rock Festival.

– Sweden Rock-kollo är ett hjärteprojekt för oss, säger Sofia Lindqvist Lacinai, marknadschef och Vice VD för Sweden Rock. Vi önskar verkligen att det blir fler kvinnliga musiker inom vår genre i framtiden, och det gäller att försöka påverka långt ner i åldrarna. Kollot är ett initiativ som vi är oerhört glada och stolta över, och vi hoppas att det kommer att göra en skillnad för framtidens svenska hårdrocksscen.

Bra och erfarna ledare
Ett bra musikkollo kräver också bra ledare. Även i år består de bland annat av medlemmar från bandet Browsing Collection. Browsing Collection är från Skövde och har gett ut flera album. Bandet deltog också i Melodifestivalen 2022 med låten “Face In the Crowd”.

Ansökan öppen till hårdrockskollot för unga tjejer

Bilderna i årets ansökningsskampanj till Sweden Rock-kollo är AI-genererade.

Bakgrunden till kollot
Redan i tidig ålder skapar många en uppfattning om att hårdrock främst är till för killar. De kvinnliga förebilderna inom hårdrocken har länge varit få. Sweden Rock-kollo är ett initiativ för att få till en förändring och att uppmuntra unga tjejer att spela hårdrock. Förutom träning i att skriva musik och att framföra den på scenen, får deltagarna också en inblick i vad det innebär att vara aktiv i musikbranschen.

Utöver Sweden Rock-kollo samarbetar Studiefrämjandet och Sweden Rock kring festivalens särskilda scen för nya band – Nemis (New Music in Sweden). Även här är jämställdhetsarbetet i fokus.

Kampanj med AI-genererade bilder
Reklambyrån Getsocial har tillsammans med Sweden Rock Festival och Studiefrämjandet tagit fram en kampanj där alla bilder är AI-genererade.

– AI-tekniken kommer starkt och snabbt nu. Detta kändes som ett bra tillfälle för oss att lära oss mer, säger Sofia Lacinai. I just denna kampanj riktar vi ju oss mot en lite yngre målgrupp än vi vanligtvis brukar göra. Vi hoppas att AI-bilderna ger extra uppmärksamhet till kampanjen och till vårt hjärteprojekt Sweden Rock-kollo.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>