Bli influerad av Omniarchs Q&A om Influencer Marketing

Vi – The Omniarchers – har en bred och djup tool box från vilken vi hämtar verktygen för att driva digital tillväxt.

Bli influerad av Omniarchs Q&A om Influencer Marketing
Bli influerad av Omniarchs Q&A om Influencer Marketing

Ett av de verktygen är marknadsföring, ett makalöst brett område och idag borrar vi ner oss inom det populära segmentet influencer marketing.

Strax före jul 2020 publicerade vi en intervju med Viktor Strömberg, co-founder och product manager på Beatly, som bl.a. jobbar för att minska friktionen mellan annonsörer och influencers. Här på Mynewsdesk publicerar vi nu drygt en månad senare, ett utdrag ur den intervjun. För att läsa hela intervjun och lära dig mycket mer om hur bolag kan tänka kring influencer marketing, följ länken till omniarch.se lite längre ner.

Hej Viktor! Var ska vi börja? Vi har hört så mycket gott om influencers, att det både kan växa varumärken och driva trafik?

Det är bra om man som annonsör vet vad man söker. En del styr upp hela processen på egen hand, andra annonsörer behöver vägledning eller att en etablerad byrå sköter alla kontakter.

För det här är viktigt att komma ihåg: influencers är människor även om vi talar om en slags annonsering. Du köper ett utrymme hos en persons kanal, med en följarskara som de ofta byggt upp under väldigt lång tid.

Det varierar stort hur mycket affärstänk som finns hos enskilda. Somliga har lång erfarenhet av blanda sina egna inlägg med de som är sponsrade. En del har precis kommit upp sig och andra har precis börjat och kan då behöva tydliga riktlinjer för vad som ska kommuniceras.

Precis som annonsörer jobbar med t.ex. Google Ads kan influencer-samarbeten verka för ökad varumärkeskännedom och samtidigt uppvisa resultat som syns i försäljningsstatistiken.

Här torde det finnas interna resurser för att utforma en kreativ brief att lägga med i en förfrågan. Samtidigt kan det vara en god idé, iallafall inledningsvis att ge influencern fria händer i sin kreativa tolkning och genomförande dvs publiceringen av en bild, en story, en video etc. Eftersom kreatören känner sin egen målgrupp bäst är det viktigt att de kommunicerar på sitt eget sätt.