Hem FORSKNING Chalmers, KTH och Lunds universitet – skolorna med starkast varumärke

Chalmers, KTH och Lunds universitet – skolorna med starkast varumärke

Publicerat av: Redaktionen

När svenska folket får ranka vilka högskolor och universitet de tycker har starkast varumärken är det Chalmers tekniska högskola, Kungliga Tekniska Högskolan och Lunds universitet som hamnar i topp.

Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken.

Inför höstens terminsstarter fick 1000 svenskar välja tre högskolor/universitet bland en lista med 30 kända skolor i Sverige och ranka vilka de tycker har starka varumärken.

Chalmers, KTH och Lunds universitet – skolorna med starkast varumärke

Chalmers tekniska högskola är den med starkast varumärke och fick en total om 59 procent. Starkast fäste har Chalmers i åldern 65-79 år (68 %) och i Västsverige (83 %) medan KTH som hamnade på andraplats anses av män (60 %) och Stockholmare (68 %) ha starkast varumärke. Lunds universitet blev tredje topprankad, följt av Uppsala universitet (23 %) och Handelshögskolan i Stockholm (22 %).

– Chalmers, KTH och Lunds är några av landets största och äldsta skolor och har länge jobbat med sitt rykte, anseende och varumärke. Att bygga ett starkt varumärke tar tid och kräver ett dedikerat arbete, men ger också mångfaldigt tillbaka när man väl lyckas, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Vilka av följande högskolor/universitet har starka varumärken, enligt dig? (max 3 svar)

  • Chalmers tekniska högskola 59 %
  • Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) 57 %
  • Lunds universitet 26 %
  • Uppsala universitet 23 %
  • Handelshögskolan i Stockholm 22 %
  • Karolinska institutet 12 %
  • Linköpings universitet 6 %
  • Göteborgs universitet 5 %
  • Luleå tekniska universitet 5 %
  • Stockholms universitet 5 %
  • Umeå universitet 5 %
  • Handelshögskolan i Göteborg 3 %
  • Sveriges lantbruksuniversitet 3 %
  • Linnéuniversitetet 2 %
  • Högskolan i Borås 1 %
  • Högskolan i Dalarna 1 %
  • Högskolan i Halmstad 1 %
  • Högskolan i Jönköping 1 %
  • Högskolan Kristianstad 1 %
  • Karlstads universitet 1 %
  • Malmö högskola 1 %
  • Mittuniversitetet 1 %
  • Södertörns högskola 1 %
  • Örebro universitet 1 %
  • Blekinge tekniska högskola 0 %
  • Högskolan i Gävle 0 %
  • Högskolan i Skövde 0 %
  • Högskolan på Gotland 0 %
  • Högskolan Väst 0 %
  • Mälardalens högskola 0 %
  • Chalmers, KTH och Lunds universitet – skolorna med starkast varumärke

    Annan 0 %

  • Ingen av ovanstående 1 %
  • Vet ej 9 %

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>