Den digitala lärplattformen Human Nature Skola på Världskulturmuseerna – en av finalisterna till ”Årets pedagogiska pris”

​Genom tävlingen ”Årets pedagogiska pris” lyfter Föreningen för pedagogisk utveckling i svenska museer (FUISM) varje år fram inspirerande pedagogiska verksamheter som bedrivs på svenska museer och kulturinstitutioner.

Den digitala lärplattformen Human Nature Skola på Världskulturmuseerna – en av finalisterna till ”Årets pedagogiska pris” 1FUISM vill med priset synliggöra och skapa uppmärksamhet kring pedagogisk verksamhet och projekt som pågår på Sveriges museer och andra kulturinstitutioner.

I år är Världskulturmuseernas Human Nature Skola framröstad som finalist till priset. Human Nature är ett projekt i tre delar producerat av Världskulturmuseerna där en fast utställning, en mobil utställning och en lärplattform ingår. Human Nature handlar om masskonsumtionens påverkan på vår planet och lyfter frågor om omställningar och förhållningssätt för en mer hållbar värld. Utgångspunkten är att allt hänger ihop och att alla levande varelser ingår i olika system och genom sina handlingar kan påverka dessa. Human Nature Skola är en lärplattform som är särskilt framtagen för skolan i samarbete med lärare.

“Arbetet med Human Nature Skola är ett försök att nå utanför museiväggarna med det kanske viktigaste budskapet just nu”, säger Mattias Kästel pedagog & projektledare för Human Nature Skola.

Juryns motivering:
​”Här har forskare kopplats samman med skolan genom ett genomarbetat och lättillgängligt material anpassat för olika målgrupper. Innehållet är inspirerande, aktuellt och utgår från de globala målen. Det finns både bredd och djup i denna gedigna pedagogledda plattform där utställningen görs tillgänglig och kommer till dig var du än befinner dig.”

Vinnaren kommer att utses i slutet av mars genom ett röstningsförfarande.