Den 23 maj samlas 300 åttondeklassare från hela landet på Tekniska museet i Stockholm för att kora mästarna i Teknikåttan 2024.
Finalen markerar höjdpunkten av en nationell tävling där över 20 000 elever har tävlat med sina färdigheter inom teknik, matematik och naturvetenskap.
I årets final av Teknikåttan tävlar 300 elever från tio olika regioner i landet. Finalisterna har tagit sig igenom intensiva kvaltävlingar för att nu slutligen resa till Stockholm och Tekniska museet. Skolor från Linköping, Lund, Västerås, Kungsbacka, Gävle, Karlstad, Växjö, Skellefteå, Stockholm och Uppsala, ska nu tävla med sina kunskaper och innovationsförmåga.
Marcus Wandt, Sveriges senaste astronaut, kommer att vara på plats för att inspirera och kanske också utmanas av de unga talangerna.
Tävlingen, som är ett nationellt initiativ för att öka intresset för STEM-ämnen (Science, Technology, Engineering, Mathematics), lockar varje år tusentals elever som tävlar i utmanande praktiska och teoretiska problem. Teknikåttan syftar till att inspirera nästa generation av ingenjörer, forskare och problemlösare.
Vi är väldigt glada att gå in som ny partner till Teknikåttan. För Sandvik är det viktigt att uppmuntra barn och unga att utforska tekniska ämnen och förhoppningsvis välja den yrkesbanan senare i livet. Teknikåttan är ett perfekt tillfälle för oss att höra vad nästa generation har för idéer och ambitioner, och vi ser fram emot att välkomna finalisterna till Tekniska för en spännande final, Edvard Bergström, kommunikationschef Sandvik
Vi är enormt tacksamma över att två så starka partners bidrar tillsammans med Teknikåttan till att stärka ungas engagemang och motivation till lärande inom teknik, naturvetenskap och matematik. Samarbete och långsiktighet är en viktig del av Sveriges STEM-strategi och vi ser fram emot att kroka arm och möta framtidens problemlösare. Dorotea Blank, nationell projektledare, Teknikåttan
Behovet av arbetskraft inom teknikområdet är stort, och vi står inför utmaningar där kunskaper som kan leda in i en hållbar framtid är avgörande. Vi behöver bidra till lustfyllt lärande inom STEM-ämnen, bredda bilden av teknik och visa hur en karriär inom teknikområdet ger möjlighet att vara med och skapa den framtid vi vill ha. Maria Olsson, chef lärande, Tekniska museet.