EdTech-startupen Zcooly, vars populära tjänst hjälper barn att lära sig matematik genom spel, fyller på kassan med över 20 miljoner kronor.
För första gången genomför Zcooly en extern investeringsrunda och får bland annat in tunga namn som Aggregate Media, Almi Invest och Verdane Foundation som nya ägare.
Kapitalet från investeringsrundan kommer att användas för att driva fortsatt tillväxt på den svenska marknaden samt till nyrekryteringar för att stötta produktutveckling.
Zcooly har med sina över 300 spelövningar hittills hjälpt över 80 000 barn i Sverige lära sig matematik på ett pedagogiskt sätt. Appen har blivit mycket populär bland både barn och föräldrar och har under senaste året toppat listor som ”Kids” och ”Education” på App Store.
– Enligt PISA anses var femte barn i Sverige vara lågpresterande i matte och är även ett stort problem globalt. Vi ser att vår produkt funkar grymt bra för inlärning med mängder av success stories både hos lågpresterande barn och för barn som är understimulerade, säger Jonathan Wadström, vd och grundare av Zcooly.
Nu tar bolaget in 20 miljoner kronor för att fortsätta växa i Sverige. Från att tidigare ha finansierats av familjekoncernen Wadström Ventures genomför Zcooly sin första externa investeringsrunda. De nya ägarna är en blandning av familjer och större aktörer. Den allra största summan kommer från Almi Invest, som gör sin första EdTechinvestering i Västsverige. Ett av de andra stora nya namnen är Verdane Foundation, anknutet till riskkapitalbolaget Verdane som satsar stort inom växande tech-bolag i nordvästra Europa.
– Det känns grymt kul att få in så välkända investerare i bolaget redan i den första externa investeringsrundan. Det är ett fantastiskt kvitto på att vår produkt och att läroupplevelsen gör skillnad, och alla i teamet är supertaggade på att fortsätta växa för att bli den globala spelare vi vill bli. Spelbaserat lärande kommer att bli ett självklart komplement till skolundervisningen på hemmaplan, säger Jonathan Wadström.
Satsar på marknadsföring
I samma runda investerar även Aggregate Media, vilket ger Zcooly tillgång till annonsering i en rad olika kanaler, allt från utomhusannonsering till marknadsföring i digitala medier. Även två investerarfamiljer kommer in som ägare i form av Familjen Anders Dreijer och Schottenius Holding. Medel från denna investeringsrunda kommer primärt att användas för tillväxt på den svenska marknaden, och ett antal testmarknader under 2022 då tjänsten finns på både svenska och engelska. Dessutom kommer pengarna användas till nyrekryteringar på utvecklarsidan i Göteborg och Skövde.
Tredubblade omsättningen under året
Zcooly grundades av Jonathan Wadström, vars gamer-bakgrund gav honom insikt i hur spel kan driva lärande. Sedan dess har bolaget vuxit till att idag ha tusentals betalande prenumeranter vars barn dagligen använder plattformen för att spela de lärorika matte-spelen. Bara under 2021 har omsättningen tredubblats och bolaget siktar på att göra samma tillväxtresa även under 2022.
– Vi har haft stor efterfrågan sedan dag ett. Vi har byggt en fantastisk produkt och nu har vi möjlighet att gasa och skala upp mer än tidigare. Det är otroligt spännande att göra den här tillväxtresan tillsammans med våra nya investerare och vi tackar för det förtroendet, säger Jonathan Wadström.