Hem EFTER PLUGGET Fokuserat kvalitetsarbete har lyft Plusgymnasiet i Stockholm

Fokuserat kvalitetsarbete har lyft Plusgymnasiet i Stockholm

Publicerat av: Redaktionen

Skolinspektionen avslutade nyligen en prioriterad tillsyn av Plusgymnasiet i Stockholm, och skolan får grönt ljus på samtliga sju granskade områden.

Att inte få en enda anmärkning är ovanligt vid prioriterade tillsyner, som är både mer omfattande och mer djupgående än bastillsyner.

– Det känns väldigt bra och vi jublade när beskedet kom. Vi har jobbat stenhårt för detta och det är självklart ett gott betyg när Skolinspektionen inte har något alls att anmärka på, trots en rejäl genomborrning av verksamheten, säger skolans rektor Krister Tegnestrand.

Hot om vite 2014

Fokuserat kvalitetsarbete har lyft Plusgymnasiet i Stockholm

I mars 2014 utfärdade Skolinspektionen ett vitesföreläggande (hot om vite) mot Plusgymnasiet i Stockholm. Bristerna gällde bland annat det systematiska kvalitetsarbetet samt arbetet med särskilt stöd och extra anpassningar. Vid den tidpunkten hade Krister Tegnestrand varit rektor på skolan i ett år och redan hunnit genomföra många förbättringsåtgärder, men några återstod. På sommaren 2014 flyttade skolan från Liljeholmen till Stadshagen och mer ändamålsenliga lokaler.

I oktober samma år meddelade Skolinspektionen att Plusgymnasiet hade vidtagit nödvändiga åtgärder för att komma till rätta med de brister som fanns. Hotet om vite drogs tillbaka.

– Det var naturligtvis en skön känsla, men det var egentligen bara startskottet för den resa vi fortfarande är inne på. Tiden därefter jobbade vi intensivt med att ta fram strukturer och processer som tidigare saknats. Att besluta om vad man ska göra är rätt enkelt, det svåra är att faktiskt implementera det i organisationen, berättar Krister Tegnestrand.

Tydliga strukturer

Idag finns det tydliga strukturer i verksamheten. Dessa handlar exempelvis om hur skolans medarbetare kommunicerar med elever kring deras kunskapsutveckling, hur man steg för steg agerar när en elev har svårigheter att nå målen samt ramar för hur en lektion ska se ut.

– Tålamod, envishet och tydlighet har varit, och är fortfarande, nyckelord. Att ha alla medarbetare med sig är helt avgörande för att kunna skapa förändring och nå resultat. Under den här resan har det varit en del medarbetare som har sökt sig vidare till andra skolor och det är ju alltid tråkigt, men samtidigt har tydliga krav och nya arbetssätt varit nödvändigt för att utvecklas, säger Krister Tegnestrand.

Det hårda arbetet har gett resultat, både när det gäller det totala elevantalet på skolan och deras resultat.

– Vi har gått från 350 till 420 elever. Vi har också drastiskt minskat antalet F-betyg som delas ut, från 45 procent 2013 till 12 procent 2016. Det beror på vårt systematiska kvalitetsarbete, idag snappar vi upp de elever som riskerar att halka efter. Vi har även en helt annan studiero på skolan idag och vi har stärkt vår elevhälsa, berättar han.

– Vi har också skapat en lärstudio dit elever kan gå varje dag om de behöver extra stöd, för att komma ikapp med något de har missat eller bara få lite extra studietid. I lärstudion finns en speciallärare som stöttar eleverna.

Fortsatt fokus på utveckling

Trots att Skolinspektionen idag ger skolan grönt ljus på alla områden fortsätter arbetet med att stärka kvaliteten.

– Vi är inte färdiga på långa vägar. Men nu har vi fått klartecken från Skolinspektionen att våra strukturer och processer hållet måttet, nu gäller det att fortsätta jobba med dessa och skapa en verksamhet som är stabil över tid, säger Krister Tegnestrand.

På Plusgymnasiet i Stockholm finns idag hantverksprogrammet med inriktning stylist och frisör, estetprogrammet med inriktning musiker och musikproducent, samhällsprogrammet, ekonomiprogrammet, barn- och fritidsprogrammet med inriktning träning och ledarskap samt språkintroduktion.

– De elever som söker sig till vår skola har oftast inte de högsta betygspoängen med sig från grundskolan. Det är en elevgrupp med många utmaningar, vilket ställer krav på oss. Vi som är här måste också tycka om att jobba i en mångkulturell skola. När vi låg i Liljeholmen pendlade många elever från Stockholms södra förorter, idag har vi många elever som bor norrut längs den blå tunnelbanelinjen, berättar Krister Tegnestrand.

Från en skola i kris till en, enligt Skolinspektionen, väl fungerande verksamhet på två år. Plusgymnasiets kvalitetsresa visar att förändringar är möjliga om man jobbar på rätt sätt och med rätt saker.

– Återigen, tålamod, envishet och tydlighet är nyckelorden. Vi är inte en skola som saknar problem och utmaningar, men skillnaden idag mot tidigare är att vi nu vet hur vi ska jobba för att möta utmaningarna. Vi har strukturerna och vi har verktygen, nu handlar det om att fortsätta på den inslagna vägen, säger Krister Tegnestrand.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>