Som enda förskollärare i Sverige har Lise-Lott Fjell på Parkens förskola i Uddevalla fått möjlighet att vara med och påverka hur bland annat framtida lärarfortbildningar kring rymden kan komma att se ut.
Rymdstyrelsens skolråd är helt nystartat och deltagarna har som uppgift att bidra med sin kunskap och erfarenhet när det kommer till större satsningar som Rymdstyrelsen ska göra inom skolområdet.
Bland annat kommer skolrådet bidra med råd när det blir dags att forma ett svenskt ESERO, förkortning för European Space Education Resource Office.
ESERO Sverige kommer exempelvis att ordna lärarfortbildningar och evenemang med syfte att sprida kunskap om rymden. Hittills har Sverige medverkat i Nordic ESERO, men eftersom intresset och behovet av fortbildning kring rymden på svenska skolor och förskolor ökat, har också behovet av ett svenskt ESERO blivit mer angeläget.
Gruppen av utvalda förskollärare och lärare är liten, bara 9 personer, och i nuläget har de träffats vid ett tillfälle.
– Jag är den enda förskolläraren i gruppen, så jag har ett stort ansvar för att representera förskolan, säger Lise-Lott Fjell.
Genom det nya skolrådet, och ett svenskt ESERO, hoppas Rymdstyrelsen att få fler unga kvinnor och män att söka tekniska och naturvetenskapliga utbildningar på gymnasie- och högskolenivå, samt att göra Sverige till ett föregångsland när det gäller att ge likvärdiga möjligheter för kvinnor och män att satsa på en karriär inom rymdverksamhet. Insatserna ska öka möjligheterna för barn och unga att lära sig mer om rymden redan i förskolan och vidare upp genom grund- och gymnasieskolan.
– Det känns jättespännande att få vara med och påverka framtidens utbildningar i naturvetenskap och teknik. Jag hoppas på att få följa hur utbildningsmaterial blir till, hur teori möter praktik, och få mer kunskaper om rymden, säger Lise-Lott Fjell.
Lise-Lott Fjell har ett långvarigt intresse för rymden och gedigna kunskaper när det gäller undervisning i naturvetenskap och teknik. Hon har tidigare arbetat som utvecklare i naturvetenskap och teknik, ett nationellt uppdrag från Skolverket, för de kommunala förskolorna i Uddevalla under flera år. I mitten av juni kommer man att kunna ta del av hennes erfarenheter av NT-arbetet i boken Hållbar utveckling: att lära för livet och framtiden, som hon skrivit tillsammans med före detta NT-kollegan Erica Strand och som ges ut på förlaget Natur och Kultur.