Gymnasister allmänbildar helsingborgarna med hjälp av NE

De tre Helsingborgsungdomarna saknade roliga sätt att allmänbilda sig på.

Man tog saken i egna händer och skapade EduCal, en kunskapskalender som på ett lustfyllt sätt väcker din nyfikenhet att vilja lära dig mer.

– Att lära sig nya saker varje dag är något som vi alla hört under vår uppväxt att vi ska göra. Med vår produkt presenterar vi kunskap på ett mycket enklare och roligare sätt, säger Johanna Müller, som tillsammans med Junia Margård och Adam Mahmoud ligger bakom EduCal.

Förhoppningen är att kalendern ska bjuda på inspiration, väcka nya intressen och skapa diskussion.

För att ta fram faktamaterialet till kalendern använde Johanna Müller, Junia Margård och Adam Mahmoud i stor utsträckning uppslagsverket från NE för att säkerställa att informationen i kalendern är faktagranskad. Helsingborgsungdomarna kontaktade NE, vilket senare resulterade i att NE är deras huvudsponsor.

– Givetvis ställer vi oss bakom det fantastiska initiativ som de unga kreatörerna bakom EduCal har skapat, säger Fredrik Bengtsson, VD på NE. Deras produkt ligger helt i linje med vår vision att väcka nyfikenheten och glädjen i att lära sig. Precis som EduCal tycker vi att det är kul med kunskap. Jag är verkligen imponerad av deras arbete, avslutar Fredrik Bengtsson.