Skolan en positiv kraft i ett områdes utveckling
Hem Pedagogsnack Skolan är en positiv kraft i ett områdes utveckling

Skolan är en positiv kraft i ett områdes utveckling

Publicerat av: Redaktionen

Skolan har en stor betydelse i barns liv, men är långt ifrån den enda spelaren.

Samarbete mellan skola, socialtjänst, föreningar med flera är ofta avgörande.

Hur skolan kan arbeta för att vara en positiv kraft i det arbetet diskuteras i senaste poddavsnittet av Skolverkstan med Monzer El-Sabini, rektor på Bergsjöskolan och Eva Looström, processledare på Lövgärdesskolan. Båda arbetar aktivt med områdesutveckling kring sina skolor. Ett arbete som är särskilt viktigt i utsatta områden, där skyddsnäten runt varje elev är glesare.

Skolan en positiv kraft i ett områdes utveckling– Ensamma kan vi aldrig klara av att skapa goda förutsättningar för de elever vi möter. Bruset av stress och fattigdom i området ställer större krav på oss, säger Monzer El-Sabini.

När Skolinspektionen granskade Bergsjöskolan 2015 var kritiken från myndigheten skarp. Idag har skolan fått grönt ljus på alla områden. Bakom den goda utvecklingen ligger ett målinriktat arbete där många har bidragit.

– Det är ett kvitto på att våra pedagoger, elevhälsan och skolledning tillsammans med vårdnadshavare har gjort ett fantastiskt jobb. Vi har knutit till oss bland annat Familjebostäder och Chalmers för att erbjuda läxhjälp, samarbetat med Skolan mitt i byn och ingått i Skolan som arena. Att vår skola är öppen nästan alla dagar i veckan fram till klockan 21 gör att den blir en självklar plats för elever, vårdnadshavare och personal, säger Monzer El-Sabini.

Samarbete ger möjlighet till utveckling

Även Lövgärdesskolan har många aktiviteter och samverkansformer i gång. Bland aktörerna som Eva Looström nämner finns organisationer som Stadsmissionen och Rädda Barnen, områdets bostadsbolag och myndigheter som Polisen. Att se vilka möjligheter som finns att jobba tillsammans med andra och ta vara på dessa är vad rollen som processledare går ut på.– Den som bor och lever i området ska känna att det här är ett område jag är stolt över, jag är glad att jag bor här och jag vet vart jag ska gå om jag vill ändra något. Mitt jobb är inte att görautvecklingen men att hjälpa till så den blir av, säger Eva Looström.

För att kunna vara en positiv kraft i närområdet behöver skolan bygga tillit. Att detta i sin tur kräver öppenhet betonas av poddens båda gäster.

– Jag kan ju inte veta vad människor i Lövgärdet behöver, det måste jag ta reda på. Därför har vi börjat med demokratikvällar där vi bjuder in vuxna, barn och folk som jobbar i området en gång i månaden, berättar Eva Looström.

Kontinuitet och kompetens

På frågan om vad som kan förändras till det bättre, svarar Eva Looström bland annat att hon vill se långsiktighet i finansieringen. Pengar som skjuts till vid enstaka tillfällen är svårt att bygga hållbara verksamheter med, menar hon. För Monzer El-Sabini är bristen på utbildad personal inom elevhälsan en viktig fråga, vilket Bengt Randén Göteborgs grundskoledirektör håller med om.

– Där måste vi tillsammans kroka arm bättre. Kompetensförsörjningen, särskilt för de grupperna som du pekar på, är jättesvår, säger han och fortsätter: I grunden så behöver man se att det här är ingenting som krånglar till det utan någonting som hjälper oss i vårt gemensamma arbete med att bygga ett hållbart samhälle

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>