Formas stjärnor ensamma, som tvillingar eller kanske tillsammans i stora kluster?
Det ska över 1000 elever runt om i Sverige hjälpa forskare från Chalmers Tekniska Högskola att ta reda på.
För tionde året i rad arrangeras nu Forskarhjälpen och årets tema är ”Stjärnjakten”. Tillsammans med forskarna så kommer eleverna undersöka var nya stjärnor finns och under vilka förutsättningar de bildas. Målet är att bidra med ny kunskap om vår galax.
– Vi har redan mycket kunskap om rymden och stjärnorna i vår galax, men det finns fortfarande många mysterier kring hur nya stjärnor föds.
Elevernas arbete med att studera teleskopobservationer av stjärnor som bildas hjälper oss att bättre förstå denna process, inklusive ursprunget till vår egen sol, säger Jonathan Tan från institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap på Chalmers Tekniska Högskola.
Forskarhjälpen firar i år tioårsjubileum och är viktigare nu än någonsin.
Syftet med det årliga projektet är att fler unga ska få ett ökat intresse för naturvetenskap och förstå hur forskning kan användas för att skapa nytta i samhället.
Lärarna som medverkar får en värdefull kompetensutveckling, nya idéer och användbart material till undervisningen. Forskarna i sin tur får praktisk hjälp med sin forskning, men också med nya idéer från eleverna. Forskarhjälpen anordnas av Nobel Prize Museum och finansieras av Stiftelsen för Strategisk forskning.
– Det här projektet håller hög vetenskaplig nivå och i och med att mycket av arbetet går ut på att analysera data gör även att det går att anpassa till social distansering, säger projektets vetenskapliga rådgivare Professor Pernilla Wittung-Stafshede, Head of Genie Gender Initiative for Excellence.
Med hjälp av en webbaserad databas som innehåller en mängd bilder på rymden så kommer eleverna, med forskarnas hjälp, analysera och mäta bland annat ljusstrålning och våglängder. Genom att titta på specifika rymdregioner och samlingar med rymdstoft och gas så hoppas man få en större förståelse för förutsättningarna för en stjärna att födas. Forskarna vill veta vad som gömmer sig i stoftmolnen. Kanske kan molnen säga oss något om under vilka förutsättningar stjärnor föds. Kanske finns oupptäckta stjärnor där.
– Rymden fortsätter att fascinera elever i alla åldrar. Stjärnjakten kommer att bli ett otroligt spännande och givande samarbete mellan forskare och elever. Under de tio år som vi har arbetat med satsningen så har över 8000 elever från hela landet fått prova på hur det är att vara forskare, säger Anna Johanna Lindqvist Forsberg, projektledare Forskarhjälpen, Nobel Prize Museum.