Succé för satsning på e-sport i Halmstad

Intresset för e-sport växer lavinartat, i Sverige och internationellt. På LBS Kreativa gymnasiet i Halmstad läser den första kullen med 13 elever utbildningen, som till hösten kommer erbjudas på flera skolor runt om i landet.

Martina Wikman, e-sport elev på LBS Halmstad

E-sport är en förkortning av “elektronisk sport” och ett samlingsnamn för alla tävlingar som utförs i en virtuell miljö, såsom exempelvis tv-spel, datorspel, virtual reality eller mobilspel. Enligt Svenska e-sportföreningen spelar eller följer mer än 191 miljoner människor e-sport mer än fyra dagar i veckan. På LBS i Halmstad hittar man eleverna som valt att satsa helhjärtat på e-sporten oavsett om det är som spelare eller som arrangör inom ett event.

– Eleverna som studerar e-sport hos oss är otroligt drivna med en ambition att utvecklas ännu mer. Hos oss får de grunderna för att komma riktigt långt inom en bransch som växer lavinartat, berättar skolans rektor Linda Ekstrand.

För att bli framgångsrik inom e-sport måste man som spelare vara både mentalt och fysiskt förberedd. En match kan pågå i många timmar och ha prispengar på flera miljoner. Kända turneringar är bland andra Dreamhack, Fragbite Masters och World Cyber Games.

Martina Wikman läser e-sport med inriktningen Talang på LBS Kreativa gymnasiet i Halmstad:

– E-sport har alltid varit en stor del av mitt liv. Det som utvecklat mig som spelare här på skolan är att jag fått bättre reaktionsförmåga och framför allt speluppfattning, samt lärt mig hur det fungerar att spela i proffslag. Det som har varit till stor hjälp i att uppnå detta har varit den fysiska träningen som min coach uppmuntrar mig till att utföra. Det hjälper mig självklart även i mitt skolarbete i stort.

Högskoleförberedande program till grund för utbildning inom e-sport

Utbildningen inom e-sport innehåller spelträning men också fysisk och mental träning. Därutöver läser eleverna samma ämnen som andra gymnasieelever i Sverige – bland annat svenska, engelska, matte och samhällskunskap. Eleverna som valt e-sport kan välja mellan inriktningarna Event eller Talang. Grunden för utbildning är det estetiska programmet.

– Eftersom Estetprogrammet är ett högskoleförberedande program så har eleverna möjlighet att studera vidare på universitet eller högskola i framtiden, berättar Linda Ekstrand. De flesta har dock siktet inställt på en proffskarriär direkt efter gymnasiet, för att efter några år som professionell spelare kanske studera vidare.