2500 deltagare. Mängder av olika nationaliteter.
Barn och unga mellan 6 och 23 år gamla som sett fram emot att inleda sommaren på musiklägret Side by Side by El Sistema.
Och ett coronavirus som ställer allt på sin ända. Det var en till synes omöjlig ekvation som Göteborgs Symfoniker ställdes inför denna vår. Lösningen blev en rekordsnabb digitalisering med hjälp av några vänner.
Hur gör en för att planera ett sommarläger med över 2500 deltagare som kanske inte ens kan ta sig till eventet? Det var frågan Göteborgs Symfoniker och projektgruppen för musiklägret Side by Side by El Sistema ställdes inför denna vår när covid-19 svepte över världen. Förutsättningarna förändrades varje dag medan datumet för lägerstart kröp allt närmare.
– Vi hade ju ingen aning om hur det skulle se ut i juni gällande restriktioner och sjukdomsspridning, men samtidigt visste vi hur många deltagare som såg fram emot lägret. En digital lösning av något slag kändes som det enda rimliga alternativet, berättar Side by Sides kommunikatör, Terese Mörtvik.
Rekordsnabb utveckling
När beslutet tagits gick det fort. Inom loppet av några veckor fanns det en ny plan på plats som inkluderade att skapa ett helt digitalt musikläger, inklusive plattform och innehåll. Facilitatorn och kreatören Christer Hedberg från &friends kopplades snabbt in för att skapa en workshop för att ta fram en prototyp.
– Christer var bland annat med och tog fram studieappen Octomonk så han är redan bekant med barn- och ungdomsverksamhet här på Konserthuset. Med hjälp av honom och en grupp experter från både internt och externt håll gick vi från idéer till en prototyp på några dagar och sen färdig plattform på bara ett par veckor, säger Terese Mörtvik.
– Med traditionella processer hade det här projektet varit omöjligt att genomföra så här snabbt. Men genom att starta med en designsprint och sedan samla ett litet tight team av engagerade doers – såväl internt hos Symfonikerna och hos oss samarbetspartners – med ett tydligt gemensamt mål har vi lyckats, säger Christer Hedberg
Med på tåget fanns även IT-utvecklaren Andreas Almér från Midnight Machines och flera andra kreatörer och aktörer. Hjälp från såväl regionen, staden och lägrets sponsorer har också gjort sitt för att Side by Side: Digital ska kunna utvecklas i rekordfart och bli en verklig upplevelse.
Ett digitalt musikläger växer fram
Side by Side: Digital hålls 13-16 juni och ännu finns det tid att anmäla sig för musikälskande barn och unga mellan 6 och 23 år gamla. Anmälan görs på sidebysidegoteborg.se. Digisidan som plattformen kallas kommer erbjuda såväl lektionsmaterial med Göteborgs Symfoniker som workshops, dans och olika former av inspirerande, lekfullt och pedagogiskt innehåll.
Den stora finalkonserten Festival Concert går live tisdag 16 juni kl 15.00 på Symfonikernas framgångsrika streamingplattform GSOplay. Höjdpunkten på konserten blir det kända musikstycket Circle of Life från Lejonkungen där deltagare från hela världen kommer att bidra med sin röst eller sitt instrument i ett försök att bilda världens största digitala klassiska orkester.
Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: GP och Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur. Lägersponsorer är SEB, Elite Hotels of Sweden, Higab och Cobham Gaisler. Lägret genomförs i samarbete med El Sistema Sweden och Kulturskolan, med stöd av Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stad.