Motivationsstöd till Coronakrisens hemmapluggare

När elever skickas hem och studierna plötsligt ska passa in i den stökiga tillvaro som uppstått hemma, behövs verktyg för motivation.

Motivationsstöd till Coronakrisens hemmapluggare 1
Jana Söderberg, verksamhetsledare för Motivationslyftet by Star for Life.

Motivationslyftet by Star for Life, en organisation som har satt motivation på schemat i 50 svenska skolor hittills, vet vad som krävs.

I kristider sätts våra mentala förmågor på prov. Inte minst för barn och ungdomar som inte är rustade för den stress och oro som skapas i samhället.

När de dessutom förväntas klara av sina studier i hemmet, krävs tydliga verktyg för att lyckas – både för föräldrar och unga.

Därför har Motivationslyftet tagit fram vetenskapligt grundade rekommendationer som kan hjälpa både lärare och föräldrar, men framförallt elever, att klara distansundervisningen. Till exempel förklaras hur mindset påverkar prestationsförmågan och studietekniken ”20:5” introduceras.

– Motivationen är allt. Den ger förutsättningar för självkänsla och självförtroende, lärande, välmående och resultat. Tillsammans med lärare och rektorer vill vi ge varje skolelev vad som krävs för att rusta sig för framtiden. Första steget är att klara av studierna. Att aktivt jobba med sin inre motivation under kristider ger möjligheter att komma ur krisen ännu starkare, säger Jana Söderberg, verksamhetsledare för Motivationslyftet by Star for Life.

”Skolan saknar planer för mental träning”

Senaste PISA-studien (OECD, december 2019) visade att skolelever med ett så kallat ”Growth mindset” (syftar till självbild och förståelse för sin livspotential), hade i snitt 32 kunskapspoäng mer än elever som trodde att deras prestationsförmåga var genetiskt förbestämt.

– Neuroforskningen är tydlig, det går att träna hjärnan till motivation. Inom elitidrotten är mental träning en självklarhet eftersom man vet vilken positiv inverkan exempelvis värderingar och mindset har på hållbar prestation. Men skolan saknar ofta strukturerade planer för hur elever ska träna sin mentala styrka för att aktivera sina inre drivkrafter. Det försöker vi förändra genom förebyggande träningsprogram inom Motivationslyftet, säger Jana Söderberg.

Motivation skapar möjligheter till välmående och resultat

En bakgrund som civilekonom, psykoterapeut, coach och idrottare i Tyskland, USA och Sverige, har gett Jana Söderberg unik kunskap om människans förmåga till självmotivation och självledarskap. Hon är idag, vid sidan om sitt arbete med Motivationslyftet, eftertraktad föreläsare hos företag och skolor, och har tidigare sommarpratat i P1 om just mental styrka och hjärnans möjligheter.

Nu fokuserar hon främst på att hjälpa elever, lärare och rektorer att skapa en skola där självledarskap och mental styrka värderas lika högt som ämneskunskaper och kompetenser.

– Stress, oro och ångest kryper in i vårt samhälle från allt yngre ålder. Det påverkar både hälsa och prestation. Nu lider nästan var fjärde svensk ungdom mellan 16 och 22 under symptom av psykisk ohälsa, säger Jana Söderberg.

24,5 % av svenska ungdomar lämnade 2019 grundskolan med ofullständiga betyg. (Källa: Skolverket/Ekonomifakta, 2019). Det är så klart ohållbart och mycket går att härleda till bristande motivation, menar Jana Söderberg, och poängterar att rådande kris i samhället kan förvärra dessa siffror.

– Därför har vi drivit Motivationslyftet sedan 2013 med en tydlig målbild: motivation på schemat i alla svenska skolor. Detta gäller minst lika mycket nu, om inte ännu mer, nu när elever tvingas att organisera sina studier själva hemma.