Efter en vår med distansundervisning och COVID-19 har möjligheterna aldrig varit bättre för att försöka sig på nya alternativa undervisningsformer. Bli inspirerad här.
Även om vi snart påbörjar ett nytt skolkalenderår kan vi inte förvänta oss en helt vanlig vardag.
Det har en vår med COVID-19 satt stopp för. Här pressades lärare, elever och inte minst föräldrar till gränsen för att få vardagen att fungera.
Men det har ändå kommit något positivt ur våren 2020, trots coronavirus, distansundervisning och samhällsrestriktioner. Bland undervisare och lärare har en osedd kreativitet och ihärdighet växt fram för att fånga ungdomars uppmärksamhet i en vardag där TikTok, Instagram och Fortnite lockade ännu mer, och där webbseminarier ersatte det traditionella klassrummet.
Mycket av detta lärande och kreativitet kan och bör följa med in i det nya skolåret – både så att vi i framtiden är förberedda på olika situationer som den i våras, men också för att användningen av kreativa, digitala lösningar faktiskt kan bidra till att främja lärandet hos ungdomar.
Nedan finner du tre idéer på hur teknologi kan användas för att skapa mångsidighet i undervisningen under det kommande skolåret.
Fundera över spel i undervisningen
Det finns en vanlig missförståelse om att datorspel inte bara (alltid) är slöseri med tid. I de allra flesta e-sportspel (spel som kräver stor koncentration, koordinering, strategiskt tänkande och laganda) finns det många sociala färdigheter att lära sig.
Spel kan hjälpa ungdomar med att förstå viktigheten av sammanhållning och samarbete, och stärka deras kommunikationsförmågor.
På samma sätt kan datorspel i utbildningssyfte hjälpa unga människor som redan har svårt att hantera sina känslor. Datorspel och e-sport kan hjälpa med att stärka relationer och främja sammanhållning och teamplayer-mentalitet på samma sätt som när de spelar fotboll eller annan lagsport. Spel som Fortnite, där du måste skjuta andra för att vinna, bygger på samarbete. Vid kontrollerade spelsessioner med ett specifikt lärosyfte kan unga som blir frustrerade av att förlora, här i en pedagogisk miljö lära sig hantera de känslorna bättre än de kan hemma i tonårsrummet. De kan lära sig att det är sunt att förlora.
Videoundervisning – inte distansundervisning
Nu säger jag något som nog upprör någon: Webbseminarier och liveundervisning på skärm blir snabbt dödstråkigt. Du har troligtvis redan upplevt hur radikalt annorlunda och onaturligt och kanske till och med obehagligt det känns att undervisa framför en kamera eller till och med en liten webbkamera, och hur lätt det är att tappa tråden.
Du är inte den enda som känner så. Företag kämpar med detta varje dag när arbetsgrupper loggar in i ett webbseminarium för att följa med i vad som sker inom de olika avdelningarna runt om i världen, och det är en kamp att behålla deras uppmärksamhet med en PowerPoint-presentation och brusande mikrofon.
Det är dock relativt enkelt att lösa detta problem: Undvik webbseminarier och ersätt dem med korta, inspelade filmer med enkla budskap. På så sätt får du som undervisar lättare att skapa en röd tråd, och när du levererar materialet till eleverna kan du skicka med tidsstämplar som visar när du talar om vad. Det betyder också att de unga själva kan spola fram och tillbaka om det är något de inte har förstått – en vana de redan har när de tittar på YouTube-filmer.
Filmerna används till vad man på engelska kallar ”blended learning” – blandad inlärning– vilket innebär att man blandar virtuell undervisning med den fysiska, och de små korta filmerna är också utmärkta för de föräldrar som ska hjälpa sina tonåringar med lektionerna. När undervisningen läggs upp online i fragmenterade bitar måste undervisarna ta på sig rollen som guide till lärande precis lika mycket som en verklig lärare.
Det är samtidigt relativt lätt att komma igång med. En vanlig smartphone med en bra kamera, ett stativ, en mikrofon för 150 kronor och en dator att redigera filmerna på är allt du behöver. Samma videomaterial kan också användas som stödmaterial till det befintliga läromaterialet.
Börja koda
Du har säkert hört det förr, men att lära unga att koda är ett utmärkt verktyg. Inte bara för att lära ungdomar färdigheter inom bland annat engelska och matematik, utan för att öppna upp nya färdigheter som kan utveckla sig till sunda intressen – precis som är fallet med handarbete, bildkonst eller slöjd. I dag gör sig dock kodning troligtvis bäst i form av en tvärvetenskaplig kurs.
Det ger inte bara ungdomar en unik möjlighet att lära sig och förstå ett (programmerings)språk i nivå med engelska eller svenska – det ger dem också insikt i hur appar och datorer faktiskt fungerar, vilket kommer att hjälpa dem i framtiden när en ny app som TikTok eller Snapchat dyker upp.
Och det är långt ifrån så svårt att komma igång med som det låter, och du behöver inte ha kodat en mobilapp själv innan du börjar undervisa inom det. Det finns dedikerade program som till exempel Scratch som är utvecklad specifikt för att lära barn och ungdomar att koda. Dessutom kan spel som Minecraft fungera som en genväg till att skapa intresse hos yngre personer i anslutning till kodning.
Så ta tag i det och upplev hur lätt det är. Lärare och undervisare kämpade sig igenom en skrämmande vår, och det är erfarenheter som kan utnyttjas till något positivt – även när vardagen blir normal igen.
AV:Therese Gripenstam, ansvarig för digitala läromedel på Acer Sverige.