Pedagoger överraskades med pris för Årets pedagogiska insats
Hem Event Pedagoger överraskades med Årets pedagogiska insats pris

Pedagoger överraskades med Årets pedagogiska insats pris

Publicerat av: Redaktionen

En lärare som genom sitt helhetsperspektiv och relationella ledarskap skapar trygghet, studiero och hjälper eleverna att hitta sina egna lösningar.

Och en arbetsgrupp som genom struktur och individanpassningar fått en hel klass att börja känna gruppsamhörighet och självkänsla.

Så beskrivs mottagarna av priset Årets pedagogiska insats i Trelleborg.

På torsdagen överraskade Ester Alavei, förvaltningschef på bildningsförvaltningen, och Lars Mikkelä, ordförande i bildningsnämnden, vinnarna som i år finns på Västervångskolan och Östra skolan.

Vanligtvis delas priset Årets pedagogiska insats ut till en mottagare per år, men bildningsnämnden vill uppmärksamma alla fina insatser som gjorts på skolenheterna under coronapandemin. Därför prisas ytterligare en insats.

– Det känns fint, som ett bevis på att man gör något bra. Även om jag är säker på att massa andra lärare i Trelleborg gör ett minst lika bra arbete, säger Helene Svensson som arbetar som pedagog på Västervångskolans grundsärskola.

Ur motiveringen framgår det att Helen Svensson visar stor tilltro till elevernas potential och att hon, genom ett helhetsperspektiv, ser till elevernas hela utveckling i det dagliga arbetet. ”Helen fungerar som en vägvisare i elevernas lärande där hon står på elevernas sida i ett gemensamt utforskande av de frågor som eleverna själva ställt”, står det i motiveringen.

Den andra insatsen som uppmärksammas är den som Jeanette Landgren, Camilla Wihlborg-Hansson och Sofie Karlsson stått för när de tillsammans arbetat med dynamiken i en hel klass på Östra skolan.

– Vi har jobbat med den här gruppen i 2,5 år. Nu börjar vi själva se resultaten, säger Camilla Wihlborg-Hansson.

Pedagoger överraskades med pris för Årets pedagogiska insats

Förvaltningschef Ester Alavei delade tillsammans med bildningsnämndens ordförande Lars Mikkelä ut priset till Helene Svensson som arbetar som pedagog på Västervångskolans grundsärskola.

Arbetsgruppen har jobbat med en hel klass utifrån ledstjärnan ”tillsammans med varandra blir jag mitt bästa jag” för att se till att alla elever är i ett inkluderande sammanhang. Det långsiktiga målet har varit att skapa en tillgänglig pedagogisk, fysisk och psykosocial lärmiljö för alla elever, enskilt och i grupp. Resultatet har blivit att kunskapsresultaten har höjts, antalet kränkningsanmälningar har minskat drastiskt och skolnärvaron har ökat.

– Det är härligt att se att eleverna börjar få starkare självkänsla och att de kan känna stolthet, säger Sofie Karlsson.

– Vi som pedagoger har också lärt oss jättemycket som vi kommer ha nytta av framöver i arbetet med andra elever, säger Jeanette Landgren.

I motiveringen står det bland annat: ”Från att ha uppträtt som olika individer i ett klassrum som inte alls sett sig som en del av grupp visar eleverna idag en känsla av sammanhang”.

Pedagogerna har nominerats av sina respektive rektorer. Priset, som instiftades 2019, delas ut av bildningsnämnden i Trelleborgs kommun.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>