Edtech-bolaget Skolon, som samlar över 3500 digitala skolverktyg i sin plattform, har inlett ett samarbete norska förlaget Gyldendal.
Samarbetet innebär att Gyldendals 350 skoltitlar blir tillgängliga i Skolons digitala plattform.
I förra veckan inledde svenska edtech-bolaget Skolon ett samarbete med Gyldendal Norsk Forlag. Partnerskapet betyder att förlagets 350 digitala läromedel kommer att finnas tillgängliga i Skolons digitala plattform från och med hösten 2021.
Affären är strategiskt betydelsefull för Skolon eftersom Gyldendal Norsk Forlag är den största aktören på den norska läromedelsmarknaden. Den norska marknaden har sedan tidigare bara haft en etablerad återförsäljare av läromedel, så samarbetet är även viktigt ur konkurrenssynpunkt, för både kunder och producenter av läromedel.
– Kunderna på den norska marknaden har börjat efterfråga mer innovativa digitala lösningar och detta är precis det Skolon erbjuder. Vårt samarbete är ett viktigt steg i utvecklingen av den digitala läromedelsförsäljningen i Norge, säger Oliver Lundgren, vd för Skolon.
– Vi på Gyldendal ser positivt på konkurrensen och välkomnar Skolon som återförsäljare av våra digitala läromedel, säger Hanne-Mari Bennet, förlagschef Gyldendal.
Skolon är en samlingsplats för digitala skolverktyg som ökar tillgängligheten och säkerheten för elever, samtidigt som administrationen för lärare minskar. Företaget är idag ett av Sveriges mest snabbväxande edtech-företag, och finns tillgängligt på över 4000 skolor i Sverige och Norge med tusentals nya användare varje månad. I Skolons bibliotek finns efter det nya samarbetet drygt 3850 digitala verktyg.
– Skolons utbud ökar med Norges främsta digitala förlag i portföljen, vilket tillför viktiga titlar och verktyg för oss. Ju fler stora förlag vi knyter till oss desto mer relevant blir vår plattform, säger Oliver Lundgren.
Samarbetet mellan Skolon och Gyldendal innebär att Skolon blir återförsäljare av Gyldendals samtliga digitala produkter inom förskola, grundskola och gymnasium på den norska skolmarknaden.