Under gårdagen besökte ledningsgruppen för Skolverkets analysavdelning Piteå för att göra studiebesök på ett antal olika förskolor och skolor i kommunen.
Totalt besöktes åtta olika skolor och förskolor. Man hann även med en träff med politiker samt information om bland annat ”Skola på vetenskaplig grund”, där Piteå är ledande i landet.
– Det har varit en fullspäckad dag med allt från spännande lunchdiskussioner med förskolebarn till kemi-experiment i den anpassade grundskolan och besök i gymnasieskolans CNC-verkstad. Vi har fått ett oerhört fint bemötande och många intryck att ta med oss tillbaka, säger Anna Castberg, avdelningschef på analysavdelningen.
Anna Castberg berättar att de som chefer inom statistik och utvärdering sällan gör några verksamhetsbesök men att det nu var dags. Syftet med besöket är att få en bredare bild av skolväsendet.
— Vi valde att besöka Piteå för att det är en spännande kommun där det händer mycket. Sedan händer det mycket i Norrbotten runt den gröna omställningen vilket också bidrog till varför vi ville åka norrut, säger Anna Castberg.
Piteå kommuns skolchef Malin Westling berättar att de försökt tillmötesgå besökarnas önskemål med gruppindelning och många verksamhetsbesök samtidigt som de bakat in några bitar som de tycker är kännetecknande för Piteås skolväsende.
— Vi har presenterat vår strategiska satsning på forskning och utveckling inom samtliga skolformer där vi är ledande i Sverige. Vi har även lyft våra nära samarbeten med universiteten i Luleå och Umeå, arbetet med utomhuspedagogik, elevhälsa och tillgänglig lärmiljö samt våra anpassade skolor och resursskolan. På gymnasiet har vi särskilt lyft satsningen på automation och vårt unika elevbygge. Vi har mycket att vara stolta över, säger Malin Westling.
Dagen inleddes med en gemensam samling med presentation av Piteås skolväsende inklusive arbetet med ”Skola på vetenskaplig grund” samt möte med kommunalrådet Kata Nilsson och barn- och utbildningsnämndens ordförande Hans Öhlund. Därefter delades delegationen på 10 personer in i tre olika grupper; en grupp som besökte Strömbackaskolan, en förskolegrupp och en grundskolegrupp.
Förskolegruppen besökte Strömnäsbacken, Viljan och Rönnen. Grundskolegruppen besökte Christinaskolan, Norrmalmsskolan och Solanderskolan samt fick information om resursskolan, anpassad grundskola och tillgänglig lärmiljö. De mötte även Kullen/Björklundas rektor och team för elevhälsomöten samt fick en presentation av resultaten av en forskningsstudie om matematik och skolledarskap.