Lärare idag ska klara av att hantera hatspråk, falska nyheter och kontroversiella uttalanden bland elever.
Det kan vara både känsligt och konfliktfyllt.
Som stöd har Forum för levande historia tagit fram “Svåra frågor i klassrummet” tillsammans med lärare och skolforskare.
Allt fler lärare möter stora och nya utmaningar i undervisningen när elever tar intryck av “alternativa fakta” och extremistisk propaganda. Det är kontroversiella åsikter och värderingar som finns i samhället och som följer med in i många klassrum.
̶ En del elever misstror det som skolan lär ut och det är en utmaning för lärarna. Förutom kunskap krävs mer praktiskt stöd, säger Stefan Andersson, projektledare för det nya skolmaterialet.
Materialet ”Svåra frågor i klassrummet” består av en webbfortbildning och en lärarhandledning i tio olika avsnitt med bidrag från forskare, pedagoger, journalister och författare. De tar upp hur antidemokratiska uttryck, förintelseförnekelse och ”alternativa fakta” kan hanteras.
De pedagogiska metoderna i materialet ska kunna användas praktiskt i vardagen, och där är dialog och respekt viktiga inslag i undervisningen och i mötet mellan lärare och elever.
̶ Men det är inte läraren ensam som ska bemöta åsikter och beteenden. Alla som jobbar i skolan måste få möjlighet att fortbildas om dessa svåra frågor, säger överintendent Ingrid Lomfors.