19-åriga Emmie Hansson och Maja Wengblad från Göteborg ville få barn att röra på sig och spendera mindre tid vid sina skärmar.
I ett skolarbete med Ung Företagsamhet tog de fram ett nytt sällskapsspel där fysisk aktivitet står i centrum och som gör kunskap och social interaktion till något roligt.
Deras spel Till Toppen finns nu ute i leksaksbutiker, varhuhus och bohandeln över hela Sverige.
-Det är superroligt att gå hela vägen från en idé till att se produkten i en hylla i butikerna. Nu hoppas vi att barn och föräldrar kommer i gång och rör på sig och lämnar sina skärmar, säger Emmie Hansson.
I spelet tar spelarna sig från foten av berget hela vägen upp till flaggan på toppen genom att svara på frågor för barn och ta sig förbi hinder som dyker upp på stigen genom att utföra kluriga uppdrag. Här används både huvud och kropp.
Emmie Hansson och Maja Wengblad tog fram spelet efter mängder med testspelningar med barn. Tillsammans med barn i målgruppen utvecklade frågor och fysiska utmaningar för att göra spelet roligt och lagom svårt.
-Det vi tydligt såg är att barn älskar att röra på sig tillsammans med vuxna, men att det är väldigt sällan det händer. Nu har vi ett spel som ska hjälpa till med detta, säger Emmie Hansson.
Emmie Hansson och Maja Wengblad kontaktade företaget Compete Now, som står bakom frågespelen MIG, som beslutade sig för att hjälpa till med tillverkningen och att ge ut spelet.
-Det är så spännande att få jobba med driftiga ungdomar. Att få använda vår kompetens av utveckling av frågespel och tillsammans med ungdomarna få förverkliga deras idé. Särskilt roligt är det eftersom många UF-företag sällan har möjlighet att skapa hållbara produkter, säger Helena Liewendahl på Compete Now.
Till Toppen innehåller 225 frågor och 78 uppdrag. Barn mellan 5 och 14 år kan spela tillsammans med vänner och familj. Rekpris: 349 kr. Spelet är tillverkat i Finland och Sverige.