Swedish Edtech Industry: 2022- är Skolsverige klar med digitaliseringen nu?
Hem NYHETER Swedish Edtech Industry: 2022- är Skolsverige klar med digitaliseringen i år?

Swedish Edtech Industry: 2022- är Skolsverige klar med digitaliseringen i år?

Publicerat av: Redaktionen

Digitaliseringen i skolan har varit ett omdebatterat ämne i många år.

Det senaste två åren har samtalet handlat om hur skolan klarat eller inte klarat att bedriva undervisning, när den i stora delar flyttade ut från klassrum och in i digitala miljöer.

Swedish Edtech Industry: 2022- är Skolsverige klar med digitaliseringen nu?

Johanna Karlén

Swedish Edtech Industrys kvalitetschef Johanna Karlén kommenterar i ett inlägg, 2022- är Skolsverige klar med digitaliseringen nu?, Skolverkets färska rapport om hur arbetet går med att uppfylla målen i digitaliseringsstrategin.

– Det är i stora delar glädjande läsning, men ger också anledning att lyfta blicken. Rapporten visar på flera intressanta resultat, bland annat slår den hål på några myter, men vi ser också att det behövs nya tag framåt. 2022 ska målen vara uppfyllda, vad händer efter strategin?

Digitaliseringen är sedan många år en självklar del av skolans infrastruktur och många tusen lärare över hela Sverige använder varje dag digitala verktyg för att de utifrån sitt eget professionella kunnande ser att det kan utveckla undervisningen, det är något som Skolverkets uppföljning bekräftar, menar Johanna.

– Vi kan också se att lärplattformar upplevs underlätta lärarnas arbete och att provtjänster används i stor utsträckning på gymnasieskolorna. En hel del av den snabba utvecklingen tillskrivs effekterna av corona. Men vissa utvecklingsområden kvarstår.

Det finns utmaningar och det måste därför satsas på lärarna, på de skolor som halkat efter och på att säkra hygienfaktorerna både kring att säkra en tillvärdig tillgång liksom attförbättra interoperabilitet och öka tekniska standarder för att underlätta administration. Här bidrar branschen redan för att laga de hål som finns sen tidigare i infrastrukturen, påpekar Johanna.

– Den strategiska ledningen är viktigare än någonsin, för nu gäller det att arbeta med att utveckla undervisning och kvalitet för att skörda resultat i form av ökad måluppfyllelse och att alla ska utveckla en digital kompetens. Vi behöver därför en ny strategi med höjd ambitionsnivå, som utgår ifrån att hygienfaktorerna är på plats, med fokus på kvalitet och användning nu när nuvarande strategi löper ut. Risken är annars att det arbete som återstår att göra, avstannar.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>