Redan under vårterminen 2021 varnade Teach for Sweden för att elevers förutsättningar att lyckas i skolan hade försämrats.
En egen undersökning visade att majoriteten av eleverna upplevde att pandemin påverkade deras möjligheter att nå målen i skolan.
Denna alarmerande bild har nu bekräftats av Skolinspektionens granskning.
Skolinspektionen släppte en ny rapport den 1a december 2021 som visar att covid-19-pandemin med fjärr- och distansundervisning har haft stor negativ effekt på elevers lärande och mående. Redan i våras frågade Teach for Sweden 3000 elever på högstadieskolor i hela Sverige om deras upplevelse under pandemin. 65% av eleverna svarade att pandemin påverkade deras möjligheter att nå målen i skolan. Under pandemin har undervisningen delvis genomförts via distans och Skolinspektionen menar att elevernas hemförhållanden har påverkat möjligheten att ta till sig distansundervisningen.
– Redan innan pandemin var elevernas förutsättningar ojämlika. Störst negativ inverkan har distansundervisningen på dem elever som sedan tidigare har sämre förutsättningar att lyckas i skolan, säger Ida Karlberg Gidlund, vd på Tech for Sweden.
– Nu behöver vi med mod och handlingskraft arbeta för att förbättra situationen för eleverna! Fler duktiga lärare behövs för att ta igen kunskapstappet som pandemin har orsakat. Annars riskerar tusentals barn att hamna i ett livslångt utanförskap.