Thoren Business School Växjö vill vandra sin egen väg med annorlunda skolkoncept

En ny spännande aktör har klivit in bland Växjös gymnasieskolor.

Thoren Business School Växjö vill vandra sin egen väg med annorlunda skolkoncept 1
Thoren Business School Växjö lockade hela 71 elever när skolan startade i augusti.

Thoren Business School tänker vandra sina egna vägar för att lotsa ut framtidens elever till arbetsmarknaden.

Intresset från eleverna har besvarats från dag ett.

– Jag tror många, både elever, vårdnadshavare och näringslivet är nyfikna på vad vi kan åstadkomma med det här konceptet, säger rektorn Lina Lindqvist.

Lokalerna, beläget strategiskt en bit från Växjö centrum, har lockat hela 71 nyfikna årskurs 1-elever att välja skolan.

Thoren Business School är ett etablerat gymnasiekoncept över hela Sverige, men som nu i höstas för första gången etablerats på småländsk mark. Att döma av det stora elevintresset har skolans affärskoncept attraherat gymnasieeleverna på orten.

Lina Lindqvist har tillsammans med sitt personalteam, alla nyrekryterade, fått en drömchans att skapa en skola som inte drar sig för att gå sina egna vägar, sticka ut och framförallt vara annorlunda.

– Vi vill och kommer nog vara en gymnasieskola som har en annorlunda syn på lärande där vi särskiljer oss på det sättet att vi arbetar med något som heter Case metodik. Det innebär förenklat att vi samarbetar med företag och integrerar dessa som en del i vårt skolarbete. På så sätt kommer vi närmare arbets- och näringslivet, säger Lindqvist givetvis mån och medveten om att samarbetet med Växjös företag blir en viktig del för skolans utveckling.

Hon tycker sig redan känt av “vibbarna” på ett positivt sätt.

– Jag tycker redan vi fått en stor respons och blivit kontaktade av företag som är nyfikna på vårt koncept och vill bolla tankar och idér. Men i grunden är det ju att vi vill hjälpa våra elever ut på arbetsmarknaden så fort det går och får de jobba närmare företag i verkligheten ökar ju chanserna, säger hon.

Skolans lokaler är nyinredda och stämningen bland eleverna märks tydligt. Närheten mellan elever och lärare är påtagligt.

– Det är så vi vill kännetecknas, att vi är en skola som låter eleverna få chans att utvecklas så långt som de själva vill.