[KRÖNIKA] Folkhälsomyndighetens rekommendation om en blandning mellan distansundervisning och undervisning på plats i skolan förlängdes inte efter 1 april 2021.
Lärarförbundet är kritiska till beskedet. I praktiken innebär det nu att ansvaret faller på de enskilda huvudmännen att vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra smittspridning och bedriva en säker skolmiljö för både elever och lärare – något som kritikerna menar inte kommer att fungera särskilt väl. Samtidigt står vi mitt i en period med kraftig smittspridning (april 2021).
Trots denna oro håller pedagoger med om att personligt lärande är en ovärderlig resurs för hela samhället, men där återgången till klassrummen på heltid kräver ett mer genomtänkt övervägande. Smittskyddssäkerhet kommer vara av största vikt när skolorna nu arbetar för att följa nya lokala och statliga riktlinjer. Sedan finns det en annan utmaning i att hålla eleverna engagerade, eftersom vissa fortsätter studera på distans, eller delar upp sin tid mellan distansstudier och personlig inlärning på plats, en s.k. “hyflex”-undervisningsmodell, vilket syftar till en hyper-flexibel modell där elever varvar undervisning hemma och på distans fritt)
För att navigera rätt bland potentiella hinder måste lärare, familjer och medlemmar i samhället vara medvetna om och förstå vilka resurser och tekniker som är tillgängliga för dem under denna tid. Det behövs också en teknisk satsning för att kunna stötta en fortsatt hybrid undervisningsmodell som ändå håller engagemang och undervisningskvalitet uppe. De mesta som undervisas på plats måste nu också kunna undervisas digitalt på ett bra sätt.
Planen för hybridinlärning
Folkhälsomyndigheten rekommenderar skolor att återvända till personligt lärande i faser, med startpunkt i mindre grupper i klassrummen – en hybrid inlärningsmodell. För att helt återgå till personligt lärande måste skolorna först visa att de kan arbeta på ett säkert sätt med reducerad kapacitet. Detta innebär att virtuellt lärande är här för att stanna.
Med en hybrid/hyflex-modell återvänder eleverna till skolan i mindre grupper . Medan en grupp mottar personlig undervisning kan de återstående grupperna hålla sig engagerade i läroplanen hemma genom att använda verktyg för distansstudier. FHM rekommenderar att familjer fortfarande bör ges möjlighet att delta i virtuellt lärande om någon nära dem riskerar allvarlig sjukdom från COVID-19.
Verktyg och resurser för hybridinlärning
Det finns idag avancerad teknik som lärare kan användaför att deras hybrida undervisningsmodell ska gå så smidigt och sömlöst som möjligt. Detta inkluderar videokonferensplattformar, kollaborativa utbildningsverktyg och inlärningsplattformar som gör det enklare att delta i undervisningen, vart dina studenter än befinner sig.
Videokonferens & kommunikationsverktyg
Zoom, Microsoft Teams, GoToMeeting och Skype har använts mycket under hela pandemin. Medan funktionaliteten varierar något mellan plattformarna, erbjuder de alla ett ganska enkelt sätt att koppla upp online och få kontakt med studenter ansikte mot ansikte. Lärare kan dela sin skärm eller skapa breakout-rum för att öka engagemanget under en live-session.
I denna hybridmodell behövs också en satsning på riktigt bra video som ger en uppslukande upplevelse för eleverna. De flesta kommunikationsplattformar kan t.ex. synkroniseras med en riktigt vass 360-graders högupplöst kamera som Meeting Owl, vilket skapar en enkel men samtidigt och högkvalitativ upplevelse för studenter, både hemma och personligen, när de kommunicerar med sina lärare och kamrater i realtid. Eller så kan lärare spela in lektioner så att eleverna kan se dem i sin egen takt. Det smarta med en kamera som Meeting Owl är att den inte behöver flyttas och den kan filma ett helt rum i samma vy där läraren kan gå runt och undervisa fritt – den filmar i 360 grader. Samma sak gäller om en grupp i skolan skall synkas med de som studerar på distans – där fångar meeting Owl alla deltagare i bild – på en och samma ruta.
Samarbetsverktyg för lärande och inlärningsplattformar
Samarbetsinlärningsverktyg uppmuntrar eleverna att delta i lektioner utan att nödvändigtvis behöva prata eller visa sig på video. Dessa inkluderar Google Classroom, Nearpod och Blackboard. Både Google Classroom och Blackboard gör det enkelt att sortera, spåra och administrera uppdrag. Dessa verktyg kommer att vara avgörande för lärare som försöker hålla sig organiserade eftersom de hanterar flera separata grupper av studenter. Nearpod erbjuder å andra sidan en interaktiv presentationsupplevelse som gör det möjligt för studenter att skicka svar på uppmaningar i realtid. Detta kommer att hjälpa eleverna att känna sig delaktiga och anslutna, även hemma.
Ytterligare resurser för hybridinlärning
Alla dessa tekniker kan nyttjas tillsammans för att maximera komfort och engagemang i klassrummet. Om lärare inte är säkra på var de ska börja eller vill göra en undersökning kan de hänvisa till den här guiden om hur man skapar en hyflex skolmiljö.
Sociala webbplatser, som Pinterest, har också blivit populära bland lärare. Där kan du hitta hela tavlor tillägnad aktivitetsförslag, rekommendationer i klassrumsteknik och tips för egenvård. SlidesGo, ett annat gratisverktyg, erbjuder fördesignade presentationsmallar som hjälper lärare att skapa mer iögonfallande lektioner.
Av: Frank Weishaupt, VD för Owl Labs