Hem NYHETER WATS up – hur är det med lärarbristen?

WATS up – hur är det med lärarbristen?

Publicerat av: Redaktionen

Många länder i Europa lider av samma problem när det gäller brist på behöriga lärare.

För att få en bild över nuläget skapas nu ett nytt nätverk, finansierat av Vetenskapsrådet, där forskare samarbetar för att analysera och hitta sätt att greppa problematiken.

WATS up – hur är det med lärarbristen?Nätverket WATS up (What About Teachers´ Shortage)  är ett forskningsprojekt i samverkan mellan forskare i Sverige, Danmark och Tyskland.

Målet är att utforska och förklara problematiken kring den akuta lärarbrist många länder tampas med. Eftersom lärarbristen är ett problem i många länder är nätverket nödvändigt för att dela och överföra den kunskap och de insikter som forskningen leder till.

-Vi har mycket att lära av varandra när det gäller hur man hanterar lärarbristen, och orsakerna till den . Våra länders olika förutsättningar kan ge upphov till olika kreativa lösningar och jag tror att vi vinner mycket på att dela med oss av den kunskap och erfarenhet som finns, säger Lena Boström, professor i pedagogik och svensk projektledare.

I projektet WATS up kommer forskarna att analysera hur problematiken med lärarbrist ser ut i de ingående länderna. Förhoppningen är att det ska leda till ökad kunskap och förståelse för skillnader mellan de olika länderna, för att i slutändan återföra kunskaperna till viktiga skolaktörer. I samråd med externa experter från olika discipliner vill man sedan försöka hitta hållbara och genomtänkta vägar för att motverka problemen med lärarbrist. Vilket kan vara av intresse för lärarutbildningarna och dess intressenter.

– Ett annat viktigt mål med forskningsnätverket är att producera mångsidig och fördjupad forsknings- och evidensbaserad kunskap som kan bidra till internationell insikt om lärarbristen och därmed kunna ligga till grund för förändrade nationella strategier, poängterar Lena Boström.

Forskningsresultaten från det projekt som nätverket utgör kommer att spridas i nationella nätverk som inkluderar såväl skolans intressenter som beslutsfattare. Nätverkets långsiktiga mål att etablera ett nätverk för kunskapsutbyte där fler länder kan inkluderas för i ännu högre grad nå ut med forskningsresultat och öka kunskapsbasen på bred front.

Lena Boström är projektledare för den svenska delen av samarbetet, där också kollegorna Marcia Håkansson Lindqvist och Ulrika Gidlund ingår.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>