Fler skolor i landet använder BIU Online för att elever ska nå kunskapsmål

Nu ansluter sig fler kommuner från Norr- och Västerbotten till BIU Online. Tjänsten, som ska hjälpa elever att nå sina kunskapsmål i skolan, är på god väg att bli rikstäckande.

Fler skolor i landet använder BIU Online för att elever ska nå kunskapsmål 1
Allt fler skolor använder sig av studiehandledning online. Blekinge integration och utbildningscenter, BIU – online, har skapat en tjänst som används av skolor runt om i hela landet, bland annat från Lycksele och Skellefteå.

– Målet är att alla elever ska kunna få rätt stöd att nå sina kunskapsmål. Samarbete med kommunerna i norra Sverige är ett viktigt steg för både samverkan och utveckling, säger Henrik Lövgren, chef för Blekinge Integrations- och Utbildningscenter, BIU Online.

Utmaningar

– Vi har ett jättestort behov av studiehandledning och har sett vilken styrka som finns i den modell man har i Ronneby. Vårt län är stort men grupperna är väldigt små. Därför passar den här modellen med fjärrundervisning väldigt bra, säger Johan Danielsson, rektor på Lärcenter i Lycksele.

Johan Danielsson är en av de representanter från åtta kommuner i Norr- och Västerbotten som i november besökte BIU Online i Ronneby. I flera kommuner i norra Sverige är distansen mellan skolorna långa och svårigheter att hitta personal som kan arbeta deltid med studiehandledning på minoritetsspråk är en utmaning.

Språkstöd för att nå kunskapsmålen

– Skellefteå är en relativt stor kommun i Västerbotten och vi har en stor verksamhet på yrkesutbildning för vuxna. Där har vi ett stort behov att hjälpa eleverna att uppfylla kompetenskrav för att nå målen. Det som är unikt med modellen här i Ronneby är att man samordnar resurserna så att man kan använda samma studiehandledare i flera olika kommuner, säger Simon Dalgren, Verksamhetschef VUX i Skellefteå.

2016 började BIU skapa en modell för att kunna bedriva studiehandledning online. Flera studiehandledare med olika språkkompetenser anställdes och utbildades i pedagogik anpassad för fjärrundervisning. Genom att erbjuda insatsen till skolor runt om i landet kan eleven, som har ett annat modersmål än svenska, få stödundervisning på det språket. Detta genom att studiehandledaren, som talar samma språk som eleven, genomför handledning utifrån ämnets kursplan och kunskapskrav på elevens modersmål. All undervisning sker på distans, i samverkan med personal på elevens skola och via en uppkopplad dator.

Dela på resurser mellan skolor

– Detta är ett sätt för skolorna att kunna dela på resurser. En skola som har en elev som talar tyska, kan ha svårt att hitta rätt kompetens, men även att hitta någon som kan tänka sig att ta en anställning som bara är några timmar i veckan. Studiehandledarna som jobbar on line kan däremot täcka för skolor i hela landet, på så vis kan vi erbjuda stöd i väldigt många språk, även minoritetsspråken, säger Henrik Lövgren.

Detta är något som är av stort intresse för Johan och Simon som också ser långsiktiga vinster med att ge elever rätt stöd under utbildningstiden.

– Vi ser också en möjlighet att få en betydligt snabbare etablering på arbetsmarknaden bland nyanlända med det här sättet att arbeta på, säger Johan Danielsson.