Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, beviljas forskningsbidrag från Vetenskapsrådet om drygt 38 miljoner kronor.
Tillsammans med universiteten i Göteborg, Malmö och Örebro, kommer GIH som är ansvarigt lärosäte, starta en utbildningsvetenskaplig forskarskola med inriktning hållbar daglig rörelse i skolor och förskolor.
GIH:s tradition av att kombinera teori och praktik kommer i detta projekt verka för att rörelse ska få en större roll under hela skoldagen för alla barn.
– Skolor och förskolor har i nästan 20 års tid haft i uppdrag att erbjuda elever daglig rörelse, men det verkar finnas utmaningar att leva upp till denna målsättning. Inom dagens lärarutbildning når kunskaper om betydelsen av rörelse, sällan utanför lärarutbildningarna i idrott och hälsa. Det vill vi ändra på, det behövs mer kunskap om både utmaningar och möjligheter, om struktur och innehåll för att skapa daglig rörelse för barn och unga, säger Håkan Larsson, professor och vetenskaplig ledare för forskningsskolan vid GIH.
Genom forskarskolan ”Hållbar daglig rörelse i skolor och förskolor” får GIH, tillsammans med universiteten i Göteborg, Malmö och Örebro, möjlighet att utbilda doktorander inom temat daglig rörelse i skolor och förskolor. GIH har under det senaste decenniet fungerat som ett nationellt nav för utbildningsvetenskapliga forskarskolor. Denna gång flyttas fokus till rörelse inom ramen för hela skoldagen och berör därmed all lärarutbildning.
– Vi känner till att det arbete som görs med daglig rörelse inom skola och förskola riskerar att bli kortsiktiga och isolerade händelser, som inte tar hänsyn till elevernas olika erfarenheter av rörelse och därmed inte uppnår viktiga hållbarhetsaspekter som livslångt lärande, likvärdighet och social rättvisa, fortsätter professor Håkan Larsson.
Vetenskapsrådets finansiering av en utbildningsvetenskaplig forskarskola om hållbar daglig rörelse i förskolor och skolor är en bekräftelse av frågans aktualitet inom svensk skola och linjerar väl med GIH:s ambition att bidra till lösningar på aktuella och viktiga utmaningar i samhället.
– Vid GIH finns sedan tidigare viktig kunskap om betydelsen av rörelse för hälsa och lärande. För tillfället arbetar vi också inom projektet ”Hjärnhälsa i skolan” med att öka kunskapen om hur daglig rörelse kan arrangeras i skolor. Med den nya forskarskolan får vi möjlighet att stärka forskningsanknytningen inom området och utveckla och sprida sådan kunskap även utanför idrottsvetenskapen, till landets alla lärarutbildningar, säger Per Nilsson, rektor på GIH.