AcadeMedia erbjuder stöd till Sveriges vårdnadshavare

Vårdnadshavare får en allt viktigare roll när Sveriges gymnasieelever numera undervisas på distans på grund av Coronaviruset.

AcadeMedia erbjuder stöd till Sveriges vårdnadshavare 1Därför erbjuder AcadeMedia nu alla Sveriges vårdnadshavare ett stöd, hur de bäst ska kunna stötta sina ungdomar som får fjärr- eller distansundervisning. Idag lanserar AcadeMedia den första filmen i en serie som ska hjälpa vårdnadshavare att få ökad förståelse om vad distans- och fjärrundervisning innebär.

Nyligen beslutade regeringen att öppna upp reglerna för distansundervisning i samband med coronavirusets spridning. Regeringens uppmaning att landets gymnasieelever bör undervisas på distans och inte vistas i skolan sätter nu de digitala förmågorna på prov för skolorna, men också för vårdnadshavarna.

Därför har AcadeMedia valt att i en serie korta filmer ge vårdnadshavare information och tips om vad som är bra att tänka på vid fjärr- och distansundervisning.

Handfasta tips

– Syftet är att underlätta för vårdnadshavare att mentalt förflytta sig från att hjälpa till med läxor till att stödja undervisningen. Våra pedagoger ger handfasta tips och råd om hur man till exempel arbetar med matematik, eller pedagogiskt lägger upp planeringen för studierna. Skolan har utbildningsansvaret, men ju mer vårdnadshavarna förstår möjligheterna med distansundervisning, desto lättare bidrar de till goda förutsättningar för elevers lärande, säger Jens Eriksson chef för AcadeMedias grund- och gymnasieskolor.

Den första filmen som lanseras idag lördag den 21 mars riktar sig till vårdnadshavare som vill ha generella tips om vad man behöver när undervisningen sker på distans. I den delar Hanna Rondahl, samordnande specialpedagog, med sig av sina bästa tips när man pluggar på distans.

AcadeMedia driver idag 148 gymnasieskolor med totalt cirka 36 000 elever. Inom AcadeMedias skolor har lärarledd fjärrundervisning, digitala klassrum och artificiell intelligens som hjälper elever att studera på distans varit en central del utvecklingsfråga under många år. Detta innebär att många skolor och lärare på kort tid kunnat ställa om sina verksamheter till nya rådande omständigheter.