Man kan säga att blended learning är ett sätt att plocka russinen ur den digitala kakan genom att erbjuda större flexibilitet.
”Digitaliseringen är i full gång men tekniken ska bara användas där den är bra.
Än så länge är inte digitalt bäst i alla situationer. Därför måste vi också erbjuda ett fungerande sätt att kombinera det digitala med tryckt material, i de fall där det passar bättre. Blended learning bygger på att läraren får större valfrihet att utifrån grupp, situation och andra faktorer anpassa undervisningen och välja bland både tryckta och digitala komponenter.”, säger Fredrik Enander – affärsområdeschef på Sanoma Utbildning.
Fredrik understryker att det handlar om flexibilitet, att läraren själv ska ges möjlighet att vara flexibel i sitt arbetssätt. Där ska Sanoma Utbildning tillhandahålla både böcker och digitala plattformar så att läraren kan mixa, välja och anpassa efter elevernas behov. För att underlätta ytterligare för läraren erbjuder Sanoma Utbildning lärarguider som ska hjälpa läraren i, som Fredrik uttrycker det, hela processen från A till Ö.
”Grundprocessen för en lärare är planering, undervisning och efterarbete”, säger Fredrik Enander som under vårt samtal ofta återkommer till ordet flexibilitet. Han menar att det inte finns några generella lösningar utan att man som skola och lärare måste tänka på vad som fungerar bäst utifrån den undervisningsmiljö läraren befinner sig i.
Den digitala plattformen Bingel som Sanoma lanserade för några år sedan (och som IT-pedagogen skrev om i vintras) har redan gjort succé på låg- och mellanstadiet. I höst lanseras nu Kampus, deras nya digitala plattform för högstadiet och gymnasiet.
Kampus har tagits fram i samarbete med Sanoma Utbildnings finska systerbolag Sanoma Pro. Utgångspunkten har varit tänket ”Teacher as a DJ” där läraren själv kan blanda och mixa innehållet i plattformen utifrån undervisningens behov. Friheten att som lärare ha större kontroll över även sitt digitala undervisningsmaterial är något som efterfrågas, enligt Fredrik Enander:
”Vi arbetar alltid med fokusgrupper och testskolor när vi tar fram material. Utgångspunkten är alltid fokus på vilket behov lärarna har”, säger han och återkommer till behovet av flexibilitet.
”Säg att du är lärare i NO och arbetar med ögat i biologi. Då är det naturligt att du samtidigt vill läsa optik i fysikämnet eftersom det underlättar för eleverna att arbeta tematiskt. I Kampus kan du då flytta runt ämnesområdena och skräddarsy dina egna teman”.
Men att det i slutändan ändå alltid är läraren som är viktigast för elevens inlärning är Fredrik noga med att framhålla.
”Vi menar ju fortfarande att det är läraren som är mest betydelsefull för elevernas inlärning. En duktig lärare kan anpassa materialet och göra det till sitt, lägga till och ta bort, göra eget utifrån undervisningssituationen”.
”Det vi på Sanoma är riktigt bra på det är att stötta lärare och elever med läromedel av riktigt hög kvalitet, i både tryckt och digitalt form”, avslutar Fredrik. ”Då kan läraren kombinera dem på ett sätt som passar både klassen och sig själv. Det är så man når riktigt långt med blended learning.”
Mattias Lundqvist