Ny utbildning hjälper lärare att uppleva och använda dans i skolan
Hem HÄLSA En ny utbildning hjälper lärare att uppleva och använda dans i skolan

En ny utbildning hjälper lärare att uppleva och använda dans i skolan

Publicerat av: Redaktionen

”Varför rör sig dansarna som de gör? Och vad handlar egentligen föreställningen om?” – att se en dansföreställning kan väcka många frågor.

Nu lanserar Regionteater Väst en digital utbildning som ger lärare verktyg och tips för att tillsammans med sina elever uppleva, prata om och använda dans och rörelse i undervisningen.

– Jag har sett att det hos lärare ofta finns en osäkerhet inför dans. Kanske eftersom dansen inte har ord, att man inte vet hur man ska ta hand om upplevelserna efter att ha sett en dansföreställning. Dans är ju väldigt tolkningsbar, säger Monika Milocco, konstnärlig chef dans på Regionteater Väst.

Kan bidra till bättre elevhälsa

Ny utbildning hjälper lärare att uppleva och använda dans i skolan

Utbildningen “Upplev dansföreställningar” handlar om att ta del av och prata om dansföreställningar, men också om att öka elevhälsan och använda dans och rörelse som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen.

Den kostnadsfria webbutbildningen Upplev dansföreställningar handlar om att ta del av och prata om dansföreställningar, men också om att öka elevhälsan och använda dans och rörelse som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen. En utgångspunkt är att upplevelsen av en dansföreställning är personlig och att det är viktigt att publiken får känna, tolka och fantisera. Eleverna behöver inte formas till en ”duktig vuxenpublik” utan får gärna reagera och reflektera över vad de ser.

– I dansen lär man sig att använda ett annat språk, kroppsspråket. Men dansen bidrar också till både fysisk och psykisk hälsa hos eleverna, vilket till exempel visats i studier från Örebro universitet, säger Ulrika Liljedahl, scenkonstpedagog på Regionteater Väst.

Rörelse som hjälp för inlärning

Utbildningen har tagits fram av Regionteater Väst i samarbete med e-learningföretaget Learnways och består av tre delar: före, under och efter föreställningen. De två första delarna handlar om att planera besöket på en dansföreställning, om att förbereda eleverna på upplevelsen och om hur man som vuxen vara en bra förebild under föreställningens gång. Den tredje delen handlar om hur man tillsammans kan fördjupa upplevelsen genom att reflektera över och använda dans och rörelse i undervisningen.

– Jag vet en pedagog som med hjälp av dans illustrerade hur ett vattenkraftverk fungerar. Eleverna fick göra rörelser för varje del i kraftverket och gestaltade tillsammans hela systemet. Med så mycket stillasittande undervisning som vi har i skolan i dag, så behövs flera sätt att lära sig och där kan dans vara ett komplement för många barn, säger Monika Milocco.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>