Kris- och säkerhetstouren 2019 kommer till dig!
Är du säkerhetschef, säkerhetssamordnare, chef eller säkerhetsansvarig inom utbildningsförvaltningen, rektor, skolledare, lärare, förtroendevald eller arbetsmiljöansvarig?
Du är välkommen till ett kostnadsfritt halvdagsseminarium där du får en inblick i det senaste inom incident- och krishantering samt effektiva kommunikationsmöjligheter.
Alla skolor kan drabbas av en kris
Hot mot personal, bråk, skolattacker, försvunnen elev, anlagda bränder, falska brandlarm, ”fake news” i sociala medier, bombhot med flera. Vår omvärld har senaste åren förändrats dramatiskt och med fler hotbilder och motsättningar står skolor, kommuner och utbildningsföretag inför stora utmaningar.
Arbetsmiljöverket föreskriver att alla chefer och arbetsledande personal ska ha beredskap och rutiner för att hantera en kris på ett lämpligt och effektivt sätt.
Det finns ett stort behov hos både offentlig- och privat verksamhet att digitalisera och effektivisera in- och utlarmning, kommunikationen och incident- och krishanteringen.
Du kommer under seminariet att få svar på följande frågor:
- Vad är det senaste inom incident- och krishantering
- Hur kan jag förbereda krisarbetet innan olyckan är framme
- Hur kan jag leda min organisation när krisen är ett faktum
- Hur kan personal larmas om en pågående allvarlig incident
- Hur kan man snabbt informera krisledningen och berörda organisationer om en krissituation
- Att samverka effektivt inom krisledningen och organisationen på distans
- Hur kommuniceras beslut, aktiviteter och lägesbilden
- Är kommunikationen krypterad
- Har jag tillgång till viktiga checklistor, krisplaner och dokument oavsett var jag befinner mig
- Kan jag vara säker på att de är uppdaterade
- Hur tillgodogörs erfarenheterna från en händelse