Dataspelsstudenterna Paul Löwen-Åberg och Viktor Enghed ville göra ett spel som fick barn att förstå naturens kretslopp.
Sagt och gjort. Det som började med en idé 2015 har nu blivit verklighet. På måndag invigs Molnspelet på Dalénium Science Center i Stenstorp.
– Det känns väldigt kul och spännande, säger Paul Löwen-Åberg, en av två initiativtagare till spelet.
Innan han började studera jobbade han på förskola och som personlig assistent. Då väcktes nyfikenheten med att kombinera lek och lärande. Och under sina studier på dataspelsutbildningen med inriktning game writing och senare masterprogrammet Serious Games fördjupade han sina kunskaper. Det var också under studietiden, redan under första året, som idén till spelet kläcktes.
Tillsammans med Viktor Enghed som läste dataspelsutveckling med inriktning ljud formades ett spelembryo. Och efter att Paul och Viktor kontaktat Dalénium Science Center, och senare fått medel från Arvsfonden, för att utveckla spelet vidare började resan på allvar från utkast till färdig produkt.
– Stödet från Högskolan och lärarna har betytt mycket. Marcus Toftedahl, som vi i uppstarten bollade mest med, trodde på oss och hjälpte oss när vi skulle söka finansieringen, konstaterar Paul, som i och med finansieringen kunde involvera studentkompisarna Svante Almbring, som läste dataspel inriktning programmering och Jimmy Laskowski som arbetat med spelets design och grafik.
Ett underhållande spel som utbildar
Molnspelet är ett utbildningsspel, som är uppbyggt som ett arkadspel i en station, där barn lär sig om vattnets kretslopp genom att själva skapa, leka och experimentera. Målgruppen är elever i årskurs 1-6. Spelaren styr huvudfiguren, forskaren Fabula, och hennes molnstation Nimbus där de interagerar med världen genom att låta det regna och sola på olika föremål. Spelet har inget direkt slut, och målet är inte att samla poäng, utan det fungerar som ett kretslopp där allt går runt. Som vattnet i naturen.
– Först och främst ska spelet vara kul. Det måste finnas ett underhållningsvärde. Men meningen är att barnen, samtidigt, ska lära sig att förstå vattnets kretslopp och naturen i stort genom att utföra olika typer av uppdrag. Det kan handla om att hjälpa en bäver att bygga en damm eller om att se till att en vattendroppe färdas från sjö till skog, säger Paul, som tog sin kandidatexamen 2017.
Vill öka intresset för miljöfrågor
Och i en tid då människans klimatpåverkan gör sig allt mer påmind; med Antarktis-isen som smälter, översvämningar, torka och häftiga bränder ska spelet även bidra till ett större mål. En grönare värld.
– Spelet ska leda till att barnen ser sambanden i naturen och öka intresset för miljöfrågor. Spel har förmågan att väcka känslor och engagemang, så det hoppas vi göra. På sikt hoppas vi också att spelet når klassrummen. Utbildningsspel av den här typen borde vara intressanta, särskilt eftersom miljöfrågorna är så pass viktiga.